Page 88 - hz_musa
P. 88
Hz. MUSA 87
Kerim’de ikinci kavgacının paydaşlarından birisinin İsrailo-
ğullarından olduğu bilinirken ikincisi için; “hem kendisinin
hem de soydaşının düşmanı” yani Kıpti ifadesi kullanılmıştır.
Oysa Tevrat ve Yeni Ahit’te ikinci kavgaya tutuşanların her iki-
283
sinin da İbrani olduğu vurgulanmıştır.
Bu kavgacı Yahudi’nin kendi işini kendisi göremeyecek kadar
zayıf/çelimsiz fakat kötü niyetli bir kişiliğe sahip serseri birisi
284
olduğu yorumu yapılmış, Vanî de onun kafir veya fasık bir
285
mücrim olduğunu belirtmiştir.
Seyyid Kutub bu olayı anlatırken: “Hz. Musa Mısırlı Kıbti’ye
karşı içinde bir heyecan duymuş, bir önceki gün öldürdüğü Kıbti
286
gibi bunu da öldürmek isteyerek üzerine yürümüştü.” ifade-
sini kullanmıştır. Bu değerlendirme hem Kur’an-ı Kerim’in bu
konudaki beyanlarına hem de Hz. Musa’nın ruh haline, duy-
duğu pişmanlık, yaptığı tövbe ve bağışlanma olgusuna uyma-
maktadır. Çünkü o, bir önceki gün meydana gelen istenmedik
olaydan büyük pişmanlık ve üzüntü duymuş, Cenab-ı Allah’a
yalvararak bir daha suçlulara yardımcı olmayacağına söz ver-
287
miştir. Üstelik ikinci olayda haksız olduğu halde kendisin-
den yardım isteyen bir önceki gün kayırdığı Yahudi hemşe-
288
risine yardım etmeyi vicdanen hiç istememiş, öfkelenerek
289
“Sen gerçekten azgın ve şımarık bir adamsın demiştir.” Hatta
Mısırlıyı onun elinden çekip almak ister gibi bir tavır sergile-
miştir. Fakat o, kavgayı ayırmak için yeniden istemeyerek de
olsa ikisinin arasındaki olaya karışmıştır.
Yaşanan kargaşada taraflardan birisi “Ey Musa! Dün öldürdü-
ğün adam gibi şimdi de beni mi öldüreceksin? Senin amacın
283 Mısır’dan Çıkış, 2/13; Elçilerin İşleri, 7/26.
284 Maturidi, s. 11/33; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6200.
285 Vanî, s. 326.
286 Kutub, s. 11/237.
287 Kasas, 28/16-17.
288 Mahmud, s. 234.
289 Kasas, 28/18.