Page 84 - hz_musa
P. 84

Hz. MUSA  83



           diğeri de düşmanı olan halktan idi.” buyrularak inançla ilgili
           bir değerlendirme yapılmamaktadır. Yahudilerin etkin olma-
           sa da Hz. İbrahim’den kalma geleneksel dini inançlarının bir
           kısmını milli kimlikleriyle bütünleştirerek Mısırlılardan farklı
           bir hayat tarzına ve kültüre sahip oldukları kuvvetle muhte-
           meldir. Mısır siyasilerinin Hz. Musa öncesi dönemde Yahudi-
           lere bu dini ve kültürel özellikleri sebebiyle mi yoksa etnik ve
           sosyolojik kimlikleri sebebiyle mi farklı muamele ettikleri ve
           baskı uyguladıkları açık olarak bilinmemektedir. Dolayısıyla
           Hz. Musa’nın “kendi halkından” ifadesiyle dini hassasiyetler-
           den  ziyade  milli  kimliğin  tesiriyle  yardım  ettiği,  “düşmanı”
           ibaresiyle de karşı tarafın ötekileştirildiği anlaşılmaktadır.
           Muhammed  Esed  bu  konuda  şunları  söylemektedir:  16-17.
           ayetler  göstermektedir  ki,  anlatılan  olayda  Mısırlı  değil,  İs-
           railoğulları’ndan olan adam suçludur. “Musa, ‘Rabbim!’ dedi,
           ‘Bana verdiğin nimet hakkı için, bundan böyle suçlulara asla
                                 269
           yardımcı olmayacağım.”   ifadesi Hz. Musa’nın yardım ettiği
           İsrailoğulları’ndan olan kişinin kâfir olduğunu yani kelimenin
           ahlaki tanımıyla hakka karşı çıkan yani haksız biri olduğunu
           göstermektedir.  Görünüşe  bakılırsa  Hz.  Musa,  olayda  hangi
           tarafın haklı olduğunu anlamaya çalışmadan, kavmî taassuba
           kapılarak İsrailoğulları’ndan olan adamın yardımına koşmuş,
           ama hemen sonra, sadece bir adam öldürdüğü için değil, fakat
           bunu kabilevî ya da ırkî peşin hükümlerle yaptığı için ciddi bir
           suç işlemiş olduğunu fark etmiştir. Kur’an-ı Kerim’in Hz. Musa
           kıssasının bu bölümünde asıl işaret edilmek istenen hususun
                                    270
           bu olduğu söylenmektedir.  Bu sadette Ebussuud Efendi de
           onun Kıpti kökenli olması yanında ayrı bir din mensubu oldu-
           ğunu vurgulayarak bu durumun Hz. Musa’nın onu öldürme-
                                                  271
           sinde etkili olduğuna dikkat çekmektedir.  Nitekim Razi de
           öldürülen kişinin öldürülmeyi hak eden kafir birisi olup ol-

           269   Kasas, 28/17.
           270   Muhammed Esed, Kur’an Mesajı Meal-Tefsir, İstanbul, 2002, s. 784-785.
           271  Ebussuud, s. 6/501.
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89