Page 483 - hz_musa
P. 483

482  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           Konu, Hz. Musa merkezli olmasına karşılık bu olay Tevrat’ta
           yer almamaktadır. Hz. Musa ve Hızır kıssasının Kur’an-ı Ke-
           rim’de  yer  almasıyla  ilgili  olarak  nakledilen  bilgilere  göre
           müşrikler Ehl-i Kitaptan öğrendikleri bazı bilgilerle Hz. Mu-
           hammed’i (s.a.v.) sınamak istemişlerdir. Denildiğine göre Ya-
           hudiler, Mekke müşriklerine; “Eğer Muhammed size bu hadise-

           yi haber verirse, o peygamberdir, aksi halde değildir.” demişler-
           dir. Bunun üzerine Cenab-ı Allah ona peygamberlerin bütün
           kıssaları ve haberleri bilmesinin gerekli olmadığı uyarısında
           bulunmak için, Musa ile Hızır kıssasını nazil buyurmuştur. 1824
           Kur’an-ı Kerim’de Hızır 1825  adı geçmemektedir. Buna karşılık
           müfessirler, Kehf suresini tefsir ederken kıssada kendisinden
           “bilge bir kul” olarak söz edilen kişiyi Hz. Musa ile yol arkadaş-
           lığı yapan Hızır olarak isimlendirmiştir. Buna mukabil İbn Ku-
           teybe, onu gerçek bir kişi olarak kabul etmiş ve adının Belya b.
           Melkan olduğunu belirtmiş ve Hz. Nuh’a dayanan bir soy kütü-
           ğünden söz etmiştir. 1826  Firuzabadi de bunu doğrular nitelikte
           “Hızır” kelimesinin lakap, onun asıl isminin “Belya” olduğunu
           söylemiştir. 1827  Mes’udî, aynı kişinin Hz. Musa’dan önce pey-
           gamber olarak görevlendirildiği belirtilen Musa b. Miyşa’ b.
           Yusuf tarafından aranan isim olduğunu iddia etmiş, 1828  fakat
           İbn Abbas bu türden rivayetlerin doğru olmadığını söylemiş-
           tir. 1829
           Hızır’ın İlyas veya Elyesea peygamber olduğunu veya onlar-
           la her yıl buluştuğunu söyleyenler de olmuştur. 1830  Rivayete
           1824  Razî, Tefsir, s. 15/211; Mevdudî, s. 3/91.
           1825  Hızır ile ilgili pek çok rivayet bulunmaktadır. Onun uzun süre yaşadığı, çe-
               şitli topluluklar arasında bulunduğu belirtilmektedir. (Zemahşerî, s. 4/88;
               İbn Kesîr, Tefsir, s. 10/5033-5034, 5057-5058.)
           1826  Ebu Muhammed Abdullah b. Müslim İbn Kuteybe, el-Mearif, Kahire, Tarih-
               siz, s. 42. Ayrıca bk. Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/107. Hızır’ın ismi ve
               kimliği ile ilgili geniş bilgi için bk. Eş-Şihava, s. 175-181; Çelebi, s. 17/406.
           1827   iruzabadi, s. 6/76.
           1828  Mes’udî, s. 1/48.
           1829  Mahmud, s. 299.
           1830  Ebussuud, s. 5/459, 470.
   478   479   480   481   482   483   484   485   486   487   488