Page 412 - hz_musa
P. 412
Hz. MUSA 411
ların İsrailoğulları oldukları anlaşılmaktadır. 1551 Fakat onla-
rın tamamının mı yoksa Hz. Harun’un yanında bulunanların
dışında kalan kısım mı olduğu konusunda kaynaklarda farklı
bilgiler yer almaktadır.
Samiri’nin Akıbeti
Hz. Musa, Hz. Harun ile konuşmasından sonra Samiri’yi mu-
hatap alır. Onun Araf suresinde yer almayan konuşması Taha
suresinde şöyle belirtilmektedir:
“Musa Samiri’ye dönerek, ‘Peki ey Samiri! Söyle bakalım, sen ne
yapmak istiyorsun? diye çıkıştı. Samiri dedi ki: ‘Ben insanların
göremediği bazı şeyleri gördüm. Bu sebeple Elçinin (Musa’nın)
din anlayışının bir bölümünü alıp attım. 1552 İçimden böyle yap-
mak geldi.’ Bunun üzerine Musa şöyle dedi: ‘Defol git, sen ha-
yatın boyunca toplumdan dışlanacak, bu sapık fikirlerinle baş
başa kalacaksın. Senin için ahirette de asla kurtulamayacağın
bir ceza hazırlanmıştır. Şimdi sen, tapınıp durduğun şu tanrının
haline bir bak! Biz onu ateşte yakıp eriteceğiz, sonra da kül ha-
line getirip suya savuracağız.” 1553
Ayeti kerimelerden açık bir şekilde anlaşıldığına göre Hz.
Musa, Samiri’ye İsrailoğulları’nı niçin baştan çıkardığını sor-
duğunda o, İsrailoğulları’nın başına geçme hayalleri kurdu-
ğunu, bu sebeple dışarıdan herhangi bir etkileşim olmaksızın
nefsinin kendisini baştan çıkartarak kötülük işlemeyi güzel
gösterdiğini, Cebrail’in atının ayağının altından aldığı toprağı
bu kötü emelini gerçekleştirmek için kullandığını belirtmiş-
tir. 1554 Said Havva, Samiri’nin ifadelerinde tövbe ve verilecek
cezayı kabule hazır olduğunu gösteren bir anlam bulunma-
1551 Meral, s. 99-100.
1552 Buradaki elçi kavramı, bazı meal yazarları tarafından Musa, bazıları tara-
fından da Cebrail olarak isimlendirilmiştir.
1553 Taha, 20/95-97.
1554 Vehbi, s. 8/3338.