Page 408 - hz_musa
P. 408
Hz. MUSA 407
münafık birisi olduğunu söylemektedir. 1531 A. Neccar ise, Sa-
miri’nin Samireli olmadığını, burasının Hz. Musa zamanında
bilinmediğini, burasının onun ölümünden beş yüz yirmi üç yıl
sonra, İsrailoğulları’nın Yehuda ve İsrail diye ikiye ayrıldıkları
bir dönemde, İsrail’in dördüncü kralı Amrî zamanında alın-
dığını söylemektedir. Dolayısıyla ona göre İbranicedeki “şın”
harfi Arapçadaki “sin” harfine dönüştüğü için “Şamir” “Samir”
şeklinde anlaşılmıştır. 1532
Samiri isminin, genellikle Samire/Samarya, Samerra 1533 gibi
beldelere nispetle açıklanmaya çalışılması yanında onun Sü-
merlerden olduğu, sonradan Mısır’a gelip yerleştiği ve İsrailo-
ğulları oradan çıkarken onlarla birlikte hareket ettiği üzerin-
de durulmaktadır. 1534
İslam kaynaklarında, Samiri’nin kökeniyle ilgili çeşitli bilgi-
ler yer almaktadır. Kur’an-ı Kerim’de adından söz edilen Sa-
miri’nin, etnik ve kültürel anlamda İsrailoğulları’nın on iki
kabilesinden Samire 1535 veya Yusufoğulları’ndan olduğu söy-
lenmektedir. 1536 Bunun yanında Samiri’nin buzağıya tapınılan
Kirman’dan Mısır’a geldiği ve İsrailoğulları arasına yerleştiği,
görünüşte Hz. Musa’ya iman etmekle birlikte gizli müşrik ol-
duğu halde onun Tur Dağı’na çıktığı zaman inancını açığa vur-
duğu iddia edilmektedir. 1537
Samiri kelimesinin Hz. Yusuf’un kabilesi anlamında kullanıl-
mış olması ihtimaliyle günümüzde Samiriler olarak bilinen
Yahudi cemaatinin, Kur’an-ı Kerim’deki Samiriler olduğu da
iddia edilmiştir. Günümüzde Samirilerin soylarını Hz. Yusuf’a
dayandırdıkları, Hz. Harun’un buzağı sonrası Hz. Musa ile tar-
1531 Sabunî, 8. Fasikül, s. 67.
1532 A. Neccar, s. 305.
1533 Kutub, 10/67.
1534 Mevdudî, s. 3/265; Meral, s. 110.
1535 Vehbi, s. 8/3327; Havva, s. 9/71.
1536 Meral, s. 114.
1537 Firuzabadi, s. 6/74; Razî, Tefsir, s. 16/20; Vehbi, s. 8/3328; Kur’an Yolu, s.
3/648.