Page 413 - hz_musa
P. 413
412 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
makla birlikte, bunları hatayı itiraf ve özür beyan etmek ola-
rak nitelemektedir. 1555 Hatta Mutavi’ daha ileri giderek onun
Hz. Musa’dan özür dilediğini söylemektedir. 1556 Oysa Hz.
Musa, onda böyle bir tavır sezmemiş olmalı ki, yukarıda mea-
lini naklettiğimiz ayeti kerimede açık bir şekilde ifade buyrul-
duğu üzere “Defol git” diyerek onu hiç kimseyle görüşmemek
üzere hem yanından hem de toplumdan uzaklaştırmıştır. 1557
Bu uzaklaşma, ayeti kerimenin ifadesine göre bizzat Samiri
tarafından “Bana dokunulmasın” (La misase) şeklinde uyarı-
ya dönüşmüştür. Onun bu türden beyanı kendisinde insanlara
zararı dokunacak bir kirlilik ve murdarlık şeklinde değerlen-
dirilmiştir. 1558
Kur’an-ı Kerim’in açık beyanına göre Samiri’nin, toplumla te-
ması yasaklanmış ve o insanlardan uzaklaştırılarak cezalan-
dırılmıştır. 1559 Bu yasağın gereği olarak o, tek başına yürümüş
ve yanına yaklaşan birini gördüğünde, dokunan kişi sıtma nö-
betine tutulduğu için, “Bana dokunma ve sokulma!” diye uyar-
mış, 1560 kendisine verilen cezaya tepki göstermemiş, her han-
gi bir itirazda bulunmamıştır. 1561 Tefsirlerde verilen bilgilere
göre Hz. Musa, insanların Samiri’yle konuşmasını, bir arada
bulunmasını, alış veriş yapmasını yasaklamıştır. Bundan son-
ra Samiri bölgesel kültürün de bir tür cezalandırma biçimi
olarak, pek çok imkân ve haklardan mahrum bırakılarak ıs-
sız çöllerde, vahşi hayvanlarla tek başına yaşamaya mahkûm
edilmiştir. 1562 Hiç kimse onun yanına yaklaşamamış ve hiç
kimse ona dokunamamış ve o halde ölüp gitmiştir. 1563 Sami-
1555 Havva, s. 9/75.
1556 Mutavi’, s. 110.
1557 Bk. Mutavi’, s. 110.
1558 Vanî, s. 396; Mevdudî, s. 3/273.
1559 Razî, Tefsir, s. 16/39.
1560 Vanî, s. 396.
1561 Meral, s. 122.
1562 Vehbi, s. 8/3339-3340; Meral, s. 119-120.
1563 Köksal, Peygamberler Tarihi; s. 2/76.