Page 415 - hz_musa
P. 415
414 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
verdiğimiz; ‘Bu sebeple Elçinin (Musa’nın) din anlayışının bir
bölümünü alıp attım.’ anlamı vermiştir. Samiri’nin, ‘İnsanların
göremediğini ben gördüm.’ demesi, onun, somut bir tanrı edin-
menin soyut bir Allah inancından daha gerçekçi olduğuna dair
görüşünü yansıtmaktadır. Konuya bu anlayışla yaklaşıldığında,
Samiri’nin Hz. Musa’nın getirdiği din anlayışına açıkça muhalif
bir tavır içinde olduğu ve bu sebeple onun getirdiği dinin bir
bölümünü reddettiği anlaşılmaktadır.” 1569
A. Neccar, kısmen yukarda naklettiğimiz görüşleri doğrular
şekilde, buradaki elçi kelimesiyle Hz. Musa’nın kastedildiğini,
atılan şeyin Cebrail’in atının ayağının altından çıkan toprak
değil, nefsine uyarak peygamber/elçi Hz. Musa’nın getirdiği
öğretiyi, hükümleriyle bütün dini değerleri yok saydığını be-
lirtmektedir. 1570
Yukarıdaki ayeti kerimeyi tefsir eden bilim insanlarının yorum
farklılıkları Kur’an-ı Kerim’in müteşabih ayetlerinin anlaşılma
güçlüğünü göstermektedir. Bunu daha sade bir şekilde Sami-
ri’nin başta Hz. Musa olmak üzere kendisini cezalandırmak
isteyenlere karşı uydurduğu bir yalan olarak değerlendirmek
de mümkün olsa gerektir.
Meral’e göre hatırası yeryüzünden silinecek ve ahiret hayatını
kaybedecek Samiri’nin kimliğinin bugün bilinmemesi sanki
Hz. Musa’nın lanetinin tuttuğunu göstermektedir. O, Kur’an-ı
Kerim’in bu konudaki suskunluğunun adeta bu lanetin devam
ettiğini gösterdiğini ve bu yüzden Samiri’nin gerçek isminin
ve mezarının bilinmediğini söylemektedir. 1571
1569 Yüce Kur’an ve Açıklamalı-Yorumlu Meali, s. 317.
1570 A. Neccar, s. 306.
1571 Meral, s. 132-133.