Page 409 - hz_musa
P. 409
408 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
tışması esnasında yukarıda nakledilen sözlerinden, buzağı ta-
lebiyle İsrailoğulları’nın güçlü kabilelerinden olan Yusufoğul-
ları’nın kendisini tehdit ettiği, buna karşılık onun, yanında yer
alan diğer kabilelerle birlikte onlarla çatışmayı göze alamadı-
ğı belirtilmiştir. 1538 Çünkü Hz. Harun ve yanındakilerin on iki
bin kişi olmalarına karşılık Samiri ve onun yanındakilerin altı
yüz bin kişi oldukları iddia edilmiştir. 1539
Bazı rivayetlerde onun Hz. Musa’nın dayısının oğlu ve İsrailo-
ğulları’ndan, bazılarında komşusu Mısırlı bir Kıpti olduğu ve
onunla birlikte Mısır’dan ayrıldığı bilgileri yer almaktadır. 1540
Bunun yanında bazı tefsir kaynaklarında Samiri’nin İsrailoğul-
ları’ndan bir münafık olduğu ve devamlı Hz. Musa’nın eksik-
liklerini araştırdığı belirtilmektedir. Ayrıca Samiri’nin toplum
içinde saygın bir konumda bulunduğu da vurgulanmaktadır.
Samiri’nin kimliğiyle ilgili şöyle de denmektedir: Onun asıl
adının Musa b. Zaferdir. Öküze tapan Bacerma halkındandır.
Mısır’a gelip İsrailoğulları arasına girmiş ve Müslüman oldu-
ğunu açıklamış, bir münafıktır. 1541 İbni Kesir ise onu Samireli
Harun olarak isimlendirmektedir. 1542
Samiri, Kızıldeniz’den kurtulduktan sonra yol güzergâhında
rastladıkları toplumun inançları doğrultusunda İsrailoğulla-
rı’nın Hz. Musa’dan kendileri için bir tanrı yapmasını istediği-
ni 1543 duymuş, o Tur Dağı’na çıktığında, onun yokluğunu fırsat
bilerek zaman kaybetmeksizin İsrailoğulları’nın ahmaklıkla-
rından yararlanarak buzağı heykelini yapmıştır. 1544 Bundan
dolayı Kur’an-ı Kerim’de “ve edallehüm’s-samiriyyü” 1545 ifade-
1538 Meral, s. 117-118.
1539 Razi, Tefsir, s. 16/20.
1540 Razî, Tefsir, s, 16/20; Kur’an Yolu, s. 3/648.
1541 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/69.
1542 İbn Kesîr, Kasas, s. 328.
1543 Araf, 7/138.
1544 Firuzabadi, s. 6/74; Vehbi, s. 5/1759.
1545 Taha, 20/85.