Page 407 - hz_musa
P. 407

406  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           nahın müsebbibi olarak gösterilmiştir.
           İslam kaynaklarında, Hz. Musa Tur Dağı’na çıktıktan sonra İs-
           railoğulları’na buzağı heykelini yapan kişi olarak Samiri’den
           söz edilmektedir. Samiri, Taha suresinde buzağıyı yapan kişiyi
           ifade etmek üzere üç kere tekrar edilmektedir. 1527  Buzağı hey-
           kelinden bahseden Araf suresinde 1528  ise Samiri’nin ismine yer
           verilmemektedir. Araştırmacılardan bazıları hikâyenin bağla-
           mı ve vurgusuna dikkat çekerek Taha suresinde buzağının ya-
           pımı ve Samiri’nin rolünün, Araf suresinde de Allah’ın emrin-
           den çıkmanın ön plana çıkarıldığına dikkat çekmektedir.
           Samiri kelimesinin ne anlama geldiği, özel isim olup olmadığı,
           hangi milletten olduğu gibi pek çok husus kaynaklarda tartı-
           şılmıştır. Tefsirlerde Samiri’nin kimliğiyle ilgili farklı yorumlar
           yer almaktadır. Bu yorumları iki kategoride incelemek müm-
           kündür. Birincisi, Samiri kelimesinin etimolojisine, diğeri de
           Samiri’nin özel adı, mesleği, kabilesi ve özeliklerine dair riva-
           yetlerdir. 1529

           Kur’an-ı  Kerim’de  “es-Samiri”  kelimesinin  başına  “elif-lam”
           sonuna da nispet “ya” harfinin gelmesi, kelimenin bir belde,
           meslek gurubu ya da kavme nispetle kullanıldığını, o kimsenin
           asıl adı olmadığını göstermektedir. Çünkü “ya” harfi Arapçada
           kişinin memleketi, kavmi ve akrabalarıyla olan ilişkisini gös-
           termek için kelimenin sonuna getirilmektedir. Kelimenin ba-
           şındaki “el” belirlilik takısından da Samiri’nin aynı kabile veya
           memlekete mensup birçok kişiden sadece biri ve altın buzağı-
           yı yapan ve ona tapmayı icat eden kimse olduğu anlaşılmak-
           tadır. Nitekim İbrahim Ahmed Abdulfettah, Samiri’yi yaptığı
           buzağıya taptırmak suretiyle insanları batıla sürükleyen İsra-
           iloğulların’dan münafık bir kimse olarak tarif etmektedir. 1530
           Sabunî de onun ineğe tapan bir kavme mensup sihirbaz ve

           1527   Bk. Taha, 20/85, 87, 95.
           1528   Bk. Araf, 7/148.
           1529  Meral, s. 105.
           1530  İbrahim Ahmed Abdulfettah, el-Kamusu’l- Kavim lil- Kur’an’il- Kerim, Ka-
               hire, 1983, s. 1/327.
   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412