Page 403 - hz_musa
P. 403
402 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
ifadesinden Hz. Harun ve yanındaki sınırlı sayıdaki kişilerin
dışında kalan İsrailoğulları’nın büyük çoğunluğu buzağıya
taptıkları anlaşılmaktadır. 1505 Yukarıda mealini sunduğumuz
Araf suresi 7/149. ayeti kerimesinde ifade buyrulduğu şek-
liyle onlar işledikleri günahtan tövbe ederken zaten suçlarını
kendileri itiraf etmiş olmaktadır. 1506 Ancak Hicazi; buzağıyı
tanrı edinen kimsenin sadece Samiri adında birisi olduğunu
iddia etmektedir. O, ayeti kerimede geçen “Hepsi onu tanrı
edindiler.” ifadesini, Samiri’nin toplumsal istek ve mutaba-
kat sonucu olarak buzağı heykelini yaptığını, onlar protesto
etmedikleri için de hepsinin bu konuda ittifak ettiği şeklinde
değerlendirildiğini belirtmektedir. 1507
Buzağının Sonu
Hz. Musa, Samiri ile konuştuktan ve onun cezasını verdikten
sonra buzağı heykelinin yanına gitmiş, orada kendisinden
sonrakilere de örnek olacak şekilde onu kırmıştır. 1508 O, yuka-
rıda mealini arz ettiğimiz ifadeleri kullanarak buzağıyı kırıp
ateşte yakıp eriteceğini sonra da onu kül haline getirerek suya
savuracağını bildirmiştir. 1509 Nitekim o bu sözünü yerine getir-
miş, buzağıyı yakmış, kül haline getirinceye kadar ezmiş, daha
sonra da küllerini bir su birikintisine savurmuş veya denize
atmıştır. 1510 İslam kaynaklarının büyük çoğunluğunda buzağı-
nın külleri suya savrulduktan sonra halka içirildiği, buzağıya
tapanların yüzlerinin altın gibi parladığı, dillerinin kapkara
olduğu, böylece tapanların tapmayanlardan ayrıldığı nakledil-
miştir. 1511 Bu husus Kur’an-ı Kerim’de “…Küfürde direnmeleri
1505 Vehbi, s. 5/1759.
1506 İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3085; Sabunî, 4. Fasikül, s. 42.
1507 Hicazi, s. 2/345.
1508 Kara, s. 408.
1509 Taha, 20/97.
1510 A. Neccar, s. 300; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/76.
1511 İbn kesir, s. Tefsir, 2/420; Meral, s. 136.