Page 396 - hz_musa
P. 396

Hz. MUSA  395



           rumlanmaktadır. Bunun nasıllığını izah ederken çeşitli görüş
           ve fikirler ileri sürülmektedir. Bu olgusal durum, kaynaklar-
           da  genellikle  İsrailoğulları’nın  Kızıldeniz’i  geçerken  Cebra-
           il’in atının ayağının altından alınan toprak sayesinde olduğu
           şeklinde izah edilmektedir. Onları bu düşünceye yönlendiren
           husus ise Taha suresinin 20/96. ayeti olmuştur. Bu ayeti keri-
           medeki “elçinin eseri” (eseri’r resul) ibaresi olmaktadır. Me-
           allerde çeşitli şekillerde anlamlandırılan bu ibare, tefsirlerde
           genellikle “Cebrail’in atının ayağı altından alınan toprak.” şek-
           linde fiziki olarak değerlendirilmektedir.  1479

           Müfessirlerden bir kısmı yapılan bu buzağı heykelinin canlı,
           ruh, et ve kan verilmiş bir halde böğürür gibi ses çıkardığı-
           nı, bu özelliğinin de Samiri tarafından, Kızıldeniz’i geçerken
           Cebrail’in  atının  ayağından  alınan  çamurla  gerçekleştiğini
           söylerken 1480  bir kısmı da bu iddianın Kur’an-ı Kerim’e, akla
           ve bilime uymadığını belirtmektedir.
           Hasan-ı Basri, yapılan buzağı heykelinin böğürmesinin gerek-
           çesini; Samiri’nin, Cebrail Kızıldeniz’i yardığı gün atının ayağı-
           nın izinden aldığı toprağı, yaptığı heykelin ağzına atması ola-
           rak göstermektedir. 1481  Ancak bu değerlendirme, Samiri gibi
           bir sapığın canlı, mucizevi bir iş yaptığı anlamına gelmektedir
           ki bu mümkün değildir. O, kurnazlık veya kendi mesleki bece-
           rileri sebebiyle yaptığı heykelin içine boru şeklinde delikler
           koymuş ve o heykel rüzgârın yardımıyla buzağı gibi sesler çı-
           karmıştır. 1482
           Bütün bunların yanında Razî, insanların yapılan buzağı hey-
           keline toplumun kısa sürede inanmasını o dönemde bazı yer-
           lerde etkin olan hulul (tanrının canlı bir varlığın içinde olduğu
           inancı) inancının etkisiyle olabileceği ihtimali üzerinde dur-
           1479   Razî, Tefsir, s. 16/37; Vehbi, 8/3337-3338.
           1480   Firuzabadi, s. 6/74; İbn Kesîr, Kasas, s. 328; Vanî, s. 394.
           1481   Zemahşerî, 2/984; İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3085.
           1482   Vehbi, s. 8/3330.
   391   392   393   394   395   396   397   398   399   400   401