Page 394 - hz_musa
P. 394
Hz. MUSA 393
halinde bu, Harun’un (a.s.) mucizesi olur.” 1469 Kur’an-ı Kerim ve
İslam kaynaklarında hiçbir konuda mucizesinden söz edilme-
yen Hz. Harun’un, böylesine büyük bir günaha mucizevi kat-
kısını düşünmek din, bilim ve Razi’nin verdiği diğer bilgiler
açısından kabul etmek doğru değildir. Tevrat’ta buzağıyı yapa-
nın Hz. Harun olduğu iddiası, muhtemelen İslam kaynaklarına
onu azmettiren olarak sokulmasına sebebiyet vermiştir.
“Evet, Samiri onlar için, böğürür gibi ses çıkaran bir buzağı
heykeli yapıp ortaya koydu. Samiri ve ona aldananlar: ‘İşte sizin
ve Musa’nın ilahı budur. Fakat Musa tanrısının burada olduğu-
nu unuttu. (Tur Dağı’na Musa bunu aramaya gitti.) dediler.” 1470
“Musa asla dönmeyecek o, öldü.” 1471 ifadeleri onların buzağıyı
sahiplenme sebebi olarak değerlendirilebilir. Samiri; “Sizin ve
Musa’nın tanrısı bu buzağıdır. Musa bunu/tanrısını sizin yanı-
nızda unuttu ve Tur Dağı’na onu aramaya/istemeye gitti. 1472
Hz. Musa Rabbine giden yolu unuttu, yoldan saptı.” 1473 sözle-
riyle bu durumu fırsata çevirmiş, Mısırlı ve diğer putperestler
gibi İsrailoğulları’ndan büyük bir kısmının ona secde ederek
samimi bir sevgiyle tanrı diye tapmalarını sağlamıştır. Böylece
o, kendilerine önceden verilen nimetlere karşı toplumu isyan
ettirmiş, geri kalanlar Hz. Harun ile birlikte sayıları yaklaşık
on iki bin kişi, bu akıma kuvvetli bir şekilde karşı çıkarak Hz.
Musa’nın gelişini beklemişlerdir.
İsrailoğulları’nın buzağıyı tanrı olarak kabul etmelerindeki
yoğun ilgiyi Razi şu cümlelerle ifade etmektedir: “Altı yüz bine
yakın sayıdaki mükellef bir kitlenin, hak dinden aynı anda, bo-
zukluğu ve batıl olduğu zorunlu olarak açık bir biçimde bilinen
buzağıya tapmaya yönelmeleri nasıl düşünülebilir? Sonra bu
topluluk, o kimseleri bırakıp küfrü izhar ettiklerinde, Hz. Mu-
1469 Razi, Tefsir, s. 16/25.
1470 Taha, 20/88. Krş. Araf, 7/148.
1471 Zemahşerî, s. 2/990.
1472 Sabunî, 8. Fasikül, s. 68.
1473 Havva, s. 9/71-72.