Page 391 - hz_musa
P. 391

390  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           İsrailoğulları’nın Buzağı ile Denenmesi

           Buzağı Heykelinin Mahiyeti

           Antik  Mısır  medeniyetinde  Nil  Nehri  merkezli  oluşturulan
           kültür, her şeye gücü yeten yaratıcının farklı şekillerde teza-
           hürü olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu anlamda boğa, baykuş
           ya da çakal suretinde heykeller tanrının farklı yönlerini temsil
           etmektedir. Bunlardan bazıları tanrının bilgeliğini, bazısı gü-
           cünü, bazısı da merhametini yansıtmaktadır. Tanrı’yı temsil
           etmesi yönüyle Mısır’da en etkili figürlerin başında boğa/inek
           kültürü gelmektedir. 1459

           Mısırlılar “Apis/Abis” dedikleri buzağı şeklinde tasavvur et-
           tikleri tanrıyı faydalı şeylerin kaynağı olarak görüyor ve ona
           tapınıyorlardı. Tanrı olarak kabul ettikleri buzağı öldüğü za-
           man onu mumyalayarak özel bir mezara gömüyorlar ve buna
           da “Serabiyum” adını veriyorlardı. İsrailoğulları Mısır’da bu-
           lundukları süre içinde büyük oranda asimile oldular. Onların
           kültürel  ve  dini  hayatından  etkilendiler  ve  buzağıya  tapın-
           maya alıştılar. Nitekim bu kültürel etkinin tesiriyle olmalı ki
           Kur’an-ı Kerim, “Musa’nın kavmi, o Tur’a gittikten sonra yanla-
           rındaki ziynet eşyalarından böğürür gibi bir ses çıkaran buza-
           ğı heykeli yaptı (ve ona tapınmaya başladı). Onlar, bu heykelin
           kendileriyle konuşmayacağını ve kendilerini doğru bir yola gö-
           türmeyeceğini görmüyorlar mıydı? Ne yazık ki, onu ilah edindi-
           ler ve kendilerine böylece zulmetmiş oldular.” 1460  şeklinde onla-
           rın gelenekselleşen inançlarının etkisiyle tapmak amacıyla bir
           buzağı putu edindiklerini haber vermektedir.
           Kuranı Kerim’de buzağı “el-ıclü” kelimesi, altı surede on ayrı
           yerde geçmektedir. 1461   Bunlardan ikisi Hz. İbrahim’in misafir-
           lerine ikram etiği buzağı eti olarak belirtilirken (Hud, 11/69;
           1459   Meral, s. 15.
           1460  Araf, 7/148; Taha, 20/89.
           1461  Bakara, 2/51,54,92,93; Nisa, 4/153; Araf, 7/147, 152; Hud, 11/69; Taha,
               20/88; Zariyat, 51/26;
   386   387   388   389   390   391   392   393   394   395   396