Page 393 - hz_musa
P. 393
392 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Denildiğine göre, Hz. Harun, İsrailoğulları’na ganimetin he-
lal olmadığını oysa Mısırlılardan emaneten aldıkları süs eş-
yalarının ganimet hükmünde olduğunu, bu yüzden Hz. Musa
gelip onlar hakkındaki hükmünü verinceye kadar kazacakla-
rı bir çukura gömmelerinin uygun olacağını söylemiştir. Hz.
Musa’nın geri dönüşü uzayınca Samiri, onların Mısırlılardan
emanet olarak aldıkları ziynet eşyalarının geri verilmemesi
sebebiyle onlara ihanet ettiklerini ve bu ayıptan/günahtan
kurtulmaları gerektiğini ifade ederek onları üzerlerinden at-
malarını istemiştir. 1466
Hz. Musa Tur Dağı’na çıktıktan sonra onun yokluğunda, kav-
minin konakladığı “er-Raha” ovasında, Kur’an-ı Kerim’in ifa-
desine göre İsrailoğulları’nın ateşe attıkları ziynet eşyaları,
Samiri tarafından buzağıya çevrilmiş 1467 ve onun teşvik ve
gayretleriyle ona tapmışlardır. 1468
Hz. Harun’un var gücüyle karşı çıkmasına karşılık onlar altın-
dan böğüren bir buzağı heykelini yaparak onu tanrı edinmiş
ve tapınmaya başlamıştır. Yukarıda mealini verdiğimiz ayeti
kerimede onların ziynet eşyalarından yapılan onlara hiçbir
yararı olmayan, onlarla konuşmayan ve yol göstermeyen bir
heykele/puta tapmaları ahmaklık ve kendileri için zulüm ola-
rak nitelenmiştir.
Buna rağmen, buzağı heykelinin yapılması, İkrime ve İbn Ab-
bas’a isnat edilen bir rivayet ile desteklenerek Hz. Harun ile
ilişkilendirmektedir: “Hz. Harun, Samiri buzağı yaptığı sırada
ona uğrar ve ne yaptığını sorar. O da ‘Ben ne faydası ne de za-
rarı olmayan bir şey yapıyorum. Binaenaleyh bana dua et.’ der.
Bunun üzerine Hz. Harun da ‘Allah’ım ona istediğini ver.’ der.
Hz. Harun onun yanından ayrılınca Samiri, ‘Allah’ım senden
onun böğürmesini istiyorum.’ der, o da böğürür. Böyle olması
1466 Taberî, s. 1/422; Havva, s. 9/71; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/71.
1467 Taha, 20/88.
1468 Mevdudî, s. 2/95; Mutavi’, s. 106.