Page 395 - hz_musa
P. 395
394 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
sa’nın sadece kendilerine dönmesi sebebiyle nasıl olur da aynı
anda o batıl dinden tekrar o dine geri dönebilirler?” denilirse,
biz deriz ki: “Bu aptal insanlar için düşünülmesi imkânsız ol-
mayan bir şeydir.” 1474
Hz. Musa’nın yokluğunda İsrailoğulları arasında fitne fesat
yayılmıştır. 1475 Hatta Hz. Musa, Tur Dağı’ndan döndüğünde
onları altından yapılmış böğüren bir buzağının etrafına yığı-
larak “Sizin ve Musa’nın tanrısı budur. Musa tanrısını unuttu ve
onu dağda aramaya gitti. Hâlbuki işte o buradadır.” dediklerini
duymuştur. 1476
İslam alimleri, Kur’an-ı Kerim’de verilen bilgilerden hareket
ederek buzağı heykelinin kuyumculuk işlerinden anlayan
Samiri tarafından ve İsrailoğulları’nın Mısır’dan çıktıkları
zaman yanlarında getirdikleri ziynet eşyalarından yapıldığı
konusunda görüş birliği içinde bulunmaktadır. 1477 Fakat hak-
kında pek çok açık kanıt bulunmasına rağmen A. Neccar, bu
konuda geleneksel hale gelen değerlendirmelerin dışına çıka-
rak Samiri’nin, İsrailoğulları’nın daha önce hiç görmedikleri
bir buzağı heykelini onlara gösterdiğini, ellerindeki altınları
alarak ateşe atmış gibi yaparak her iki konuda da deccallara
yaraşır bir iş yaptığını ve birikmiş altınları kendisine sakladı-
ğını belirtmiştir. 1478
Ancak tefsirlerde buzağının nasıl yapıldığıyla alakalı farklı bil-
gilere rastlanmaktadır. Bu konudaki tartışmalar, Samiri gibi
günahkâr birisi tarafından yapılan buzağı heykelinin canlı gibi
böğürür ses çıkarması konusu etrafında odaklanmaktadır.
Kur’an-ı Kerim’de geçen “böğürür gibi ses çıkarma” (huvar)
ifadesi, onun canlı bir buzağı gibi ses çıkarması şeklinde yo-
1474 Razi, Tefsir, s. 16/23.
1475 Vanî, s. 394; Yazır, s. 1/355; Vehbi, s. 8/3328; Köksal, Peygamberler Tarihi,
s. 2/71.
1476 Kutub, s. 10/66.
1477 Mahmud, s. 281.
1478 A. Neccar, s. 300-301.