Page 392 - hz_musa
P. 392
Hz. MUSA 391
Zariyat, 51/26), geri kalan sekiz tanesi doğrudan Hz. Musa’nın
kavmiyle ilişkilendirilmektedir.
Buzağı heykelinin yapılması, İsrailoğulları tarihinde önemli
bir yer tutmaktadır. Çünkü onlar, Hz. Musa tarafından Cena-
b-ı Allah’ın yardımı ile Firavun’un zulmünden kurtarılıp Mı-
sır’dan çıkışlarından çok uzun olmayan bir süre geçmeden Hz.
Musa’nın getirdiği geleneksel ilahi mesajı bir kenara bıraka-
rak, buzağı heykeli yapılması ve ona tapınılması gibi büyük
bir günah işlemişlerdir. Onların çölde buzağı yapmaları İsrai-
loğulları tarihindeki en büyük günahlarından biri olarak tari-
he geçmiştir. Bu durum hem kendi kutsal kitaplarında hem de
Kur’an-ı Kerim’de bahse konu olmuştur. 1462
Buzağının yapılması Hz. Musa’nın Cenab-ı Allah ile sözleştiği
Tur Dağı’na çıktığı vakitte olmuştur. 1463 İsrailoğulları Mısır’dan
çıktıktan sonra yol güzergahında karşılaştıkları ilk toplumun
dini inanışları gereği tapındıkları putlara özenmişler, benzer-
lerinin yapılmasını Hz. Musa ‘dan istemişlerdi. Hz. Musa’nın
sert tepkisi üzerine bu duygular bastırılmış, fakat onun Tur
Dağı’na çıkmasından sonra yeniden hareketlenmiştir. Samiri
de bu fırsattan yararlanmıştır. 1464
Rivayete göre; Hz. Musa Tur Dağı’na çıktıktan sonra İsrailo-
ğulları gündüzleri ve geceleri birer tam gün sayarak yirmi gün
ve yirmi gece beklemişler, böylece kırk günü tamamladıkları-
nı düşünmüşler. 1465 Bu fırsatı değerlendiren Samiri, İsrailoğul-
ları’nın zayıf taraflarını kullanarak onların doğru yoldan sap-
malarını sağlamıştır. Bu aşamada onun ilk istismar ettiği konu
İsrailoğulları’nın Mısır’dan çıkarken yanlarında getirdikleri
kendilerine ait olmayan ziynet eşyaları olmuştur.
1462 Meral, s. 95.
1463 İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3085.
1464 A. Neccar, s. 298,
1465 Razî, Tefsir, s. 16/20; Vehbi, s. 8/3328; Sabunî, 8. Fasikül, s. 67.