Page 359 - hz_musa
P. 359
358 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Hz. Musa’nın bu cevabı karşısında Cenab-ı Allah: “(Öyle söylü-
yorsun ama) sen ayrıldıktan sonra, Biz kavmini sınadık, Samiri
onları doğru yoldan çıkardı’ diyerek”. 1322 İsrailoğulları’nın içine
düştükleri bataklık hakkında bilgi vermiştir.
Taha suresinde geçen “Ey Musa! Seni halkından aceleyle ay-
rılmaya sevk eden neydi?” 1323 şeklindeki beyandan, onun Tur
Dağı’na herhangi bir hazırlık yapmadan çıktığı anlaşılmakta,
bu davranışı uygun bulunmamaktadır. 1324 Hz. Musa’nın böyle
uyarılmasının sebebi muhtemeldir ki, Tur Dağı’na çıkmadan
geride kalan İsrailoğulları için gerekli alt yapı çalışmalarını
yapamamış, her halükarda yoldan çıkmaya ve puta tapmaya
meyyal olmaları ihtimaline karşı yeterli tedbirleri alamamış
olması ve büyük bir kitlenin bütünüyle günaha girmesine do-
laylı da olsa katkı sağlaması düşünülebilir.
Hz. Musa, Cenab-ı Allah tarafından kendisine verilecek olan
kutsal kitabı almak üzere Tur Dağı’na çıkmıştır. Orada Zilkade
ayında kendisine verilecek ağır görev ve sorumluluğu yerine
getirebilmesi için belli bir süre riyazetle ruhi eğitime tabi tu-
tulmuş, otuz gün oruç tutması emredilmiş ve bu ibadet Zilhic-
ce’nin ilk on günü de eklenerek kırk güne tamamlanmıştır. Bu
uygulamada Cenab-ı Allah’ın emri doğrultusunda ilk otuz gün
Hz. Musa riyazetle arınmış, bu süreyi oruçla geçirmiş, kendi-
sini Cenab-ı Allah’a yaklaştıracak ameller işlemiş, O’na yal-
varmış, yakarmış ve Tevrat kendisine inzal edilecek bir hale
gelmiş, kalan on günde de Tevrat’ın ilk kısmı olan on emir 1325
veya Tevrat/Levhalar kendisine verilmiş ve Yüce Allah bu kırk
günün sonunda 1326 kendisiyle konuşmuştur. 1327
1322 Taha, 20/85.
1323 Taha, 20/83.
1324 Havva, s. 9/69. Taha, 20/84.
1325 Haşimi, s. 37.
1326 İbn Kesir, Kasas, s. 322.
1327 Zemahşerî, s. 1/378, 2/966; Razî, Tefsir, s. 11/45; Yazır, s. 1/352, 4/2275;
Vehbi, s. 5/1748.