Page 357 - hz_musa
P. 357

356  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           rek kendince şöyle bir yorumda bulunmuştur: “İnsanlar süs
           eşyalarını üzerinde taşımaktan yorgun düştüklerinde, tüm süs
           eşyalarını bir yerde toplanmasına ve herkesin ne kadar gümüş
           ve altını olduğunun da not edilmesine karar verdiler. Toplanan
           ziynetler daha sonra eritilecek ve çubuklar haline getirilip yük
           hayvanlarının üzerine yüklenecekti. Bu sebeple süs eşyalarını
           getirmiş ve ortak bir yere yığmış olabilirler.” 1313

           Hamdi Yazır, bu konuyla ilişkilendirerek İsrailoğulları’nın ki-
           şilikleriyle  ilgili  şöyle  bir  değerlendirme  yapmaktadır:  “Hz.
           Musa Benî İsrail’i denizden geçirdikten sonra Tur’da emri ilahi
           ile çile çıkarırken arkasında onlar buzağıya tapmaya başlamış-
           lardı ki ne kadar haksız bir nankörlüktür.” 1314

           Hz. Musa’nın Tur Dağı’ndan döndükten sonra “Ben gittikten
           sonra ardımdan ne kötü işler yapmışsınız!” 1315  şeklindeki ifa-
           desi,  muhatap  alınanların  veya  halife  olarak  bırakılanların
           kimlikleriyle  ilgili  farklı  değerlendirmelere  kapı  aralamıştır.
           Zira buzağıyı yapan ve ona tapanlar Samiri ve onun etrafında
           kümelenenlerdir. Dolayısıyla bu hitabın doğrudan onlara söy-
           lenmiş olması ihtimal dahilindedir. Diğer taraftan yukarıdaki
           ayeti kerimeye göre vekil bırakılan Hz. Harun ile onun yanında
           bulunan diğer müminler olabilir. Çünkü Hz. Musa Tur Dağı’n-
           dan döndükten sonra kardeşini muhatap almış ve onun ya-
           kasından, saçından tutmuştur. Birinci değerlendirmeye göre
           ayeti kerimeyi “Siz bana, ne kötü bir halef oldunuz! Çünkü siz

           Allah’a ibadet edeceğiniz yerde, tutup buzağıya taptınız!” şek-
           linde anlamak daha uygun düşmektedir. İkinci değerlendirme
           esasa alındığında “Siz bana ne kötü bir halef oldunuz! Çünkü
           siz, Allah’tan başkasına ibadet edilmesine engel olamadınız!”
           gibi yorumlamak mümkündür. Bu değerlendirmelerden anla-
           şıldığı kadarıyla Hz. Musa’dan sonra İsrailoğulları yoldan çık-
           mış, Hz. Harun onları doğru yolda tutmaya güç yetirememiştir.

           1313   Mevdudî, s. 3/266-267.
           1314   Yazır, s. 11/352.
           1315   Araf, 7/150.
   352   353   354   355   356   357   358   359   360   361   362