Page 355 - hz_musa
P. 355

354  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           Ebussuud bu konuda: “O, Hz. Musa’ya itaat etmekle yükümlü,
           Allah ile konuşma imkânı bulamayan ve şeriat sahibi olmayan
           bir nebidir.” 1306  şeklinde bir değerlendirme yapmıştır.

           Maturidi’nin  tespitine  göre;  daha  iyiyi  arama  isteğinin  bir
           sonucu olarak, İsrailoğulları’nın çevre kültürlerinin etkisiyle
           putperestliğe özenmeleri şeklinde depreşen karakter zaafla-
           rıyla ilgili hususların en somut hali, Hz. Musa’nın Tur Dağı’na
           çıkmasından sonra ortaya çıktığı görülmektedir. Hz. Musa, Mı-
           sır’dan ayrıldıktan sonra Cenab-ı Allah’a münacatta bulunmak
           ve Tevrat’ı almak üzere Tur Dağı’na çıkarken kardeşi Hz. Ha-
           run’u yerine vekil bırakmıştır. Ancak onların yol güzergahında
           sergiledikleri inanç zafiyetinden rahatsız olan Hz. Musa onla-
           rın her an yeni bir problem çıkarabileceklerini tahmin ederek
           “Kavmimin başına sen geç. Onları iyi yönet, sakın bozguncula-
           rın yolundan gitme!” 1307  diyerek Hz. Harun’u uyarmıştır. 1308

           İbn  Kesîr,  Hz.  Musa’nın  kardeşini  yerine  vekil  bırakmasıyla
           ilgili  şöyle  bir  değerlendirmede  bulunmaktadır:  “Hz.  Musa
           kendi yerine İsrailoğulları’nın üzerine kardeşi Harun’u bıraktı.
           Ona ıslahı ve fesat çıkarmamayı emretti. Bu sadece bir tembih
           ve hatırlatmadan ibarettir. Değilse Harun şerefli bir peygamber
           ve Allah katında değerli bir insan olup üstün bir mertebe ve ce-
           lal sahibi idi.” 1309



           1306   Ebussuud, s. 3/546.
           1307  Araf, 7/142.
           1308  A. Neccar, s. 291. Tevrat’ta Hz. Harun, Hz. Musa’nın peygamberi olarak
               gösterilmektedir. (Mısır’dan Çıkış, 7/1.) Kur’an-ı Kerim ayetlerine bakıl-
               dığında o, Allah’ın elçisi, Hz. Musa gibi bir peygamberdir. Ancak uygulama-
               larda iki kişinin liderliğindeki güçlükten kaynaklanan sebeplerle olmalı
               ki, o, özellikle dil konusundaki yeteneği dolayısıyla Hz. Musa’ya yardım
               etmekle görevlendirilmiştir. Bu özelliği ile Hz. Musa, hep öne çıkartılmış
               olmakla birlikte pek çok yerde ikisi birlikte hareket etmiştir. Bazı bilim
               insanları tarafından onların arasındaki ilişki, Hz. Musa’nın Resul, Hz. Ha-
               run’un da nebi olarak nitelenmesine sebep olmuştur. Hz. Musa’nın öne
               çıkma özelliği Tur Dağı’na çıktığı esnada da görülmüş ve onun yokluğun-
               da İsrail toplumu Hz. Harun’a emanet edilmiştir.
           1309  İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3076.
   350   351   352   353   354   355   356   357   358   359   360