Page 242 - hz_musa
P. 242

Hz. MUSA  241


           Firavun’un Tanrılık İddiası


           Firavun, geçmişte örnekleri görülen kral tanrılardan biridir.
           Bunun anlamı geçmiş krallar toplumları üzerine kurdukları
           aşırı baskı sonucu kendilerini onlara tanrı gibi tanıtmış veya
           çevresindekiler bu baskılar sonucunda onlara tanrı gibi kul-
           luk etmek durumunda kalmıştır. Bu inanışta elbet o dönemle-
           rin putperest kültürünün de etkisi/katkısı olmuştur.
           Kral tanrılar, kendilerinin gerçek tanrılar olmadığını bildikleri
                897
           halde  tebaaları üzerindeki otoritelerinden dolayı bazı tan-
           rısal yetkileri kullanma gayreti içerisine girmiş, yaptıkların-
           dan sorumlu tutulmamıştır. Bu çerçevede onlar istediklerini
           öldürmüş, istediklerine her türlü şiddet ve zulmü uygulamış,
           toplumu besleyenin, koruyanın kendisi olduğunu iddia etmiş-
           tir. Geçmişte Hz. İbrahim zamanında yaşadığı bilinen Nemrud,
           bunun en meşhur örneklerinden birisi olarak kabul edilmiş-
             898
           tir.
           Firavunlar, Nemrud benzeri bir tanrılık özentisi içinde olmuş-
           tur. Bu bağlamda Hz. Musa zamanında Mısır’da krallık yapan
           Firavun kâinatı yaratan, idare eden veya evrendeki sebepler
           dünyasında etkili olduğunu iddia eden bir ilah olmadığını bil-
           diği halde kendini tanrı ilan etmiştir. Onun tanrılığı, yönettiği
           toplumun hâkimi olduğunu hissetmek, koyduğu kurallara on-
           ların mutlak itaatini istemek şeklinde algılanmıştır. Onun, ya-
           şadığı dönemin materyalistlerinden olarak kabul edildiği için
           yaratıcı varlık fikrini reddettiği, herkese kendini tanrı olarak
                               899
           tanıttığı belirtilmiştir.  Âlimlerin bir kısmı Firavun’un, döne-
           min şartları içinde yaygın olan dini inanışların etkisi altında
           kalabileceğini ve bundan dolayı Allah’ı bilmeyebileceğini veya
           inkâr edeceğini söylerken, bazıları onun Allah’ı bildiğini ama
           kibrinden, büyüklük tutkusundan ve ceberutluğundan dola-
           yı yalan söyleyerek ve iftira atarak inkâr eder göründüğünü

           897   Razî, Tefsir, s. 15/526.
           898   Geniş bilgi için bk. Erdem, Hz. İbrahim, s. 34-38, Ankara, 2022.
           899   Razî, Tefsir, s. 11/20; Vehbi, s. 5/1730; Mevdudî, s. 4/184.
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247