Page 247 - hz_musa
P. 247
246 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
Ayeti kerimelerin açık anlamından; Firavun’un ne demek is-
tediği gayet net anlaşılmaktadır. Firavun halkının Hz. Musa’ya
ve getirdiği inanç değerlerine meyletmesini engellemek için
kendini yüceltirken Hz. Musa’yı itibarsızlaştırmak için elin-
den geleni yapmıştır. Hz. Musa’nın konuşma zorluklarını da
bir eksiklik olarak niteleyerek, kendinin ondan daha üstün ve
hayırlı olduğunu öne sürerek kendisini peygamberlerle mu-
kayese etmiştir.
Sihirbazların İmanından Sonra Firavun
Sihirbazların iman etmesi Firavun’un otoritesini sarsmakla
kalmamış, ondan beslenen ve bu sebeple çevresinde bulu-
nanları da etkilemiştir. Firavun bu konudaki uyarıları dikkate
almamış, yeri ve zamanı gelince gerekenleri yapacağını bildir-
miştir. İbn Kesîr, “O Bizim, katımızdan verdiğimiz mucizele-
919
ri getirip gösterince de şöyle dediler: ‘Musa’ya inanıp onunla
birlikte iman etmiş olanların oğullarını öldürün, kadınlarını
920
kızlarını sağ bırakıp hor ve hakir bir şekilde kullanın…” aye-
ti kerimesinden hareketle; Hz. Musa’nın doğumu öncesindeki
uygulama ile onun sihirbazlarla olan karşılaşmasından sonra-
ki uygulama arasındaki farka dikkat çekmektedir. Birincisinde
doğacak çocuğun kendi saltanatını ve ülkesini elinden alacağı
korkusuyla erkek çocuklarının öldürülmesini isterken, ikinci
uygulamadan Hz. Musa’ya inananların erkek çocuklarının öl-
dürülmesini onun ve taraftarlarının güçlenememesi için yap-
921
tığını belirtmektedir.
Bu tehditler karşısında, “Musa halkına ‘(Sakın korkmayın!)
Allah’tan yardım isteyin ve sabırlı olun. Yeryüzü Allah’ındır,
kullarından dilediklerini ona mirasçı yapar. Bilin ki, mutlu son,
Allah’a yürekten inanıp, O’na karşı gelmekten sakınan, yardımı
919 Araf, 7/127.
920 Mümin/Gafir, 40/25.
921 İbn Kesîr, Kasas, s. 289; Zemahşeî, s. 5/1024.