Page 243 - hz_musa
P. 243
242 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
900
söylemiştir. Bunun yanında onun bölgesel kültürün etki-
sinde kalarak ineklere ilah olarak tapındığı, hatta güzel bir
inek gördüğünde insanların ona ibadet etmelerini emrettiği
söylenmektedir. Nitekim İsrailoğulları’nın Mısır’dan ayrıldık-
tan sonra, Hz. Musa Tur Dağı’na çıktığında Hz. Harun’un kont-
rolünde kalan Yahudilerin bu genel kültürün etkisiyle Samiri
901
tarafından yapılan buzağıya tapındıkları iddia edilmiştir.
Hz. Musa zamanında yaşayan Firavun’un II. Ramses olup ol-
madığı tartışılmakla birlikte, elde mevcut papirüslerden anla-
şıldığına göre o, kendisine ibadet edilmesini isteyen bir resmî
902
belge yayınlamıştır.
Firavun, sihirbazların iman ederek Müslüman olmasından
sonra kavmi ile kendisi arasındaki inanç konusunu yeniden
değerlendirmek zorunda kalmıştır. O, “Derhal adamlarını
toplayarak.” 903 putların insanları tanrılara yaklaştıracağı yö-
904
nündeki yaygın inanıştan hareket ederek, halkını kendisine
daha etkin bir şekilde bağımlı hale getirebilmek için kendi su-
retinde putlar yaptırmış, toplumu o putlara tapmaya mecbur
905
etmiş ve “Ben sizin en büyük Rabbiniz değil miyim?” diyerek
kendini Allah’a eş hatta daha büyük bir tanrı gibi ilan etmiş-
906
tir.
Maturidi, Firavun’un ruh halini ve toplum içindeki konumunu
şu cümlelerle ifade etmektedir: “Lanetli Firavun, aslında ken-
disinin göğün ve yerin Rabbi olmadığını gayet iyi biliyordu. Fa-
kat o, kavmi için birtakım putlar edinmişti. Ve halkına kendisine
yaklaştırmaları için onlara tapmalarını emretmekteydi. Ancak
kendi seçkinleri söz konusu olduğunda onların kendisine tapın-
900 Razî, Tefsir, s. 15/525-526.
901 İbn Kesîr, Tefsir, s. 6/3065.
902 Havva, s. 5/274.
903 Naziat, 79/22.
904 Bk. Zümer, 39/3.
905 Naziat, 79/23.
906 Zemahşerî, s. 2/942; Vehbi, s. 5/1730.