Page 238 - hz_musa
P. 238
Hz. MUSA 237
Bu ifadelerden anlaşıldığına göre halkın ileri gelenlerinin ka-
fası karışıktır. Onların serbest kalmaları halinde kendi gele-
cekleri hakkında duydukları kaygının eseri olarak Firavun’u
uyarırlar: Musa ve kavmi senin önerdiğin putlara ibadeti terk
eder ve Musa’nın sana ibadet etmediğini, sihirbazlarla olan
yarışmada galip geldiğini her tarafta yayarak insanları sana
itaatten uzaklaştırır, toplumsal ahlakı bozarlar. Onları Mu-
sa’nın dinine girmeye davet ve teşvik ederek insanlar arasına
fitne sokarlar. Dolayısıyla onların serbest kalmalarının doğru
olmayacağını belirtirler. Bunun üzerine Firavun: Bundan son-
ra onları oldukları hal üzere bırakmayız. Şimdi onların hep-
sini birden yok etsek bu bizim aczimiz şeklinde yorumlanır,
zulüm olarak nitelenir ve halkın bizim hakkımızda suy-i zan
beslemelerine sebep olur. Makul olan onları yavaş yavaş zayıf-
latmaktır, diyerek onlar hakkındaki düşüncelerini açıklar.
Firavun, Hz. Musa’dan çok korktuğu halde bunu çevresindeki-
lere hissettirmeden ona dokunmaz, onu yakalayıp hapsetmez,
885
aksine onu serbest bırakır. Böylece Firavun, eski uygula-
malarını yeniden canlandırma kararı aldığını; İsrailoğulla-
rı’nın erkek çocuklarını öldüreceğini, kız çocuklarını hayatta
bırakacağını ilan eder. Hz. Musa’nın galibiyetini gölgelemek
hatta itibarsızlaştırmak, iktidarını/otoritesini etkilemediği-
ni belirtmek için tekrar başa döneceğini ve toplumu sindir-
me yöntemlerini uygulayacağını, bu yolla İsrailoğulları’nın
886
kökünü kurutacağını anlatır. Fakat şimdilik buna gerek ol-
madığını, Musa’yı serbest bırakmasının acizlikten kaynaklan-
madığını, onu her an kıskıvrak yakalayabileceğini belirterek
topluma ondan korkmadığı ve bu yüzden onu hapsetmediği
mesajı vermek ister. Bu ifadelerle Firavun, kendisinin İsrailo-
ğulları’nı her halükârda yok edecek bir güce sahip olduğunu
belirterek bir taraftan halkının sesini keserken diğer taraftan
da İsrailoğulları’nı korkutmaya çalışır. Ancak onun şahit oldu-
885 Razî, Tefsir, s. 11/19.
886 Vehbi, s. 5/1729.