Page 237 - hz_musa
P. 237

236  Prof. Dr. Mustafa ERDEM



           bazlar cezalandırılırken Hz. Musa’yı serbest bırakmanın yan-
           lış olacağını belirtmiştir.
           Sihirbazlar Hz. Musa ile birlik olunca, Firavun ve adamlarının
           bundan ibret almaları ve onların da iman etmeleri gerekirdi.
           Fakat böyle olmamış, aksine onlar, Hz. Musa ve kardeşini de
           bir an önce cezalandırması için Firavun’a baskı yapmıştır. Si-
           hirbazlardan aldığı darbeden sonra bocalayan Firavun bu tür-
           den tahrikleri de dikkate alarak, Hz. Musa ve kavmine yapa-
           cakları zulümleri sıralayarak içindeki kini dışına vurmuştur.
           Rivayete göre sihirbazların Müslüman olmasından sonra altı
           yüz bin kişinin iman ettiği, toplumun sosyal bir patlamanın
           eşiğine geldiği, Firavun ve adamlarının saltanatlarını kaybe-
           deceği,  çevresindekilerin  bu  yüzden  onu  uyarmak  zorunda
                              882
           kaldığı  belirtilmiştir.   Önceleri  Firavun’a  Hz.  Musa  ve  kar-
           deşi hakkında aceleci davranmaması gerektiğini, onunla ilgili
           vereceği  kararı  ertelemesini  tavsiye  eden  yönetim  kadrosu,
           sihirbazların yenilip iman etmesi üzerine ümit ve beklentile-
           ri kabusa dönünce tavır değiştirerek: “Firavun’a, ‘Musa’yı ve
           kavmini yeryüzünde bozgunculuklar çıkarsınlar, seni ve senin
                                                            883
           tanrılarını terk etsinler diye mi serbest bırakacaksın?”   diye-
           rek onların derhal yakalanıp cezalandırılmalarını istemiştir.
           Onların bu aceleci tavırlarına karşı bu sefer daha sakin gö-
           rünmek durumunda kalan Firavun, doğrudan Hz. Musa ve Hz.
           Harun’u cezalandırmak yerine İsrailoğulları’nın tamamını he-
           def alarak eskimiş yöntemleri yeniden sahnelemek isteyerek:
           “(Tasalanmayın)  ‘biz  onların  oğullarını  öldürür,  kadınlarını
           kızlarını sağ bırakıp bazı emellerimiz için kullanırız. Nasıl olsa
           biz onlara karşı ezici bir üstünlüğe sahibiz.’ dedi.”
                                                       884


           882  Zemahşerî, s. 2/942.
           883  Araf, 7/127. İbn Abbas’ın bu ayeti kerimede geçen tanrılar ifadesinden
               Mısır kültüründe yaygın ve etkin olan sığır kültü olduğunu belirtmiştir.
               (Taberî, s. 1/413.)
           884  Araf, 7/127.
   232   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242