Page 237 - hz_musa
P. 237
236 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
bazlar cezalandırılırken Hz. Musa’yı serbest bırakmanın yan-
lış olacağını belirtmiştir.
Sihirbazlar Hz. Musa ile birlik olunca, Firavun ve adamlarının
bundan ibret almaları ve onların da iman etmeleri gerekirdi.
Fakat böyle olmamış, aksine onlar, Hz. Musa ve kardeşini de
bir an önce cezalandırması için Firavun’a baskı yapmıştır. Si-
hirbazlardan aldığı darbeden sonra bocalayan Firavun bu tür-
den tahrikleri de dikkate alarak, Hz. Musa ve kavmine yapa-
cakları zulümleri sıralayarak içindeki kini dışına vurmuştur.
Rivayete göre sihirbazların Müslüman olmasından sonra altı
yüz bin kişinin iman ettiği, toplumun sosyal bir patlamanın
eşiğine geldiği, Firavun ve adamlarının saltanatlarını kaybe-
deceği, çevresindekilerin bu yüzden onu uyarmak zorunda
882
kaldığı belirtilmiştir. Önceleri Firavun’a Hz. Musa ve kar-
deşi hakkında aceleci davranmaması gerektiğini, onunla ilgili
vereceği kararı ertelemesini tavsiye eden yönetim kadrosu,
sihirbazların yenilip iman etmesi üzerine ümit ve beklentile-
ri kabusa dönünce tavır değiştirerek: “Firavun’a, ‘Musa’yı ve
kavmini yeryüzünde bozgunculuklar çıkarsınlar, seni ve senin
883
tanrılarını terk etsinler diye mi serbest bırakacaksın?” diye-
rek onların derhal yakalanıp cezalandırılmalarını istemiştir.
Onların bu aceleci tavırlarına karşı bu sefer daha sakin gö-
rünmek durumunda kalan Firavun, doğrudan Hz. Musa ve Hz.
Harun’u cezalandırmak yerine İsrailoğulları’nın tamamını he-
def alarak eskimiş yöntemleri yeniden sahnelemek isteyerek:
“(Tasalanmayın) ‘biz onların oğullarını öldürür, kadınlarını
kızlarını sağ bırakıp bazı emellerimiz için kullanırız. Nasıl olsa
biz onlara karşı ezici bir üstünlüğe sahibiz.’ dedi.”
884
882 Zemahşerî, s. 2/942.
883 Araf, 7/127. İbn Abbas’ın bu ayeti kerimede geçen tanrılar ifadesinden
Mısır kültüründe yaygın ve etkin olan sığır kültü olduğunu belirtmiştir.
(Taberî, s. 1/413.)
884 Araf, 7/127.