Page 232 - hz_musa
P. 232
Hz. MUSA 231
ceye tabi tutarak öldürmüştür. 861
Hz. Musa’ya ilk iman edenlerin kimler olduğu konusunda
tefsir kaynaklarında çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Yunus
suresinde beyan olunan “Firavun ve adamlarının zulmünden
korktukları için, kendi halkından (kavminden) başlangıçta çok
az kimse Musa’ya inandığını açıklayabilmişti. Çünkü Firavun,
o ülkeye hâkim bir zorbaydı ve (tanrılık iddiasında buluna-
862
cak kadar) haddini aşan biriydi.” ifadeleri arasında yer alan
“zürriyyetün min kavmihi” ibaresinde yer alan “kavim” keli-
mesi, bazıları tarafından Hz. Musa’nın, bazıları tarafından da
Firavun’un kavmi olarak değerlendirilmiştir. İbn Kesîr bura-
863
daki kavmin Firavun’un kavmi olduğu görüşündedir. Yine
buradaki “zürriyet” kelimesi de bazıları tarafından toplumun
küçük bir kısmı, bazıları tarafından toplumun gençleri olarak
tercüme ve tefsir edilmiştir. 864
Maturidi, Hz. Musa’ya İsrailoğulları’ndan çok az sayıda inanan
insan olduğunu belirterek “zürriyet” kelimesine gençler yeri-
ne az sayıda insan anlamı vermiş, bunun sebebini de onların
Firavun’dan korkmaları şeklinde açıklamıştır. O, Firavun’un
sahip olduğu otorite ve imkânlar sebebiyle bu sayısal azınlı-
ğı, “Firavun ve adamlarından korktukları halde yine de iman
ettiler.” ifadesiyle eleştiri yerine büyük bir fedakârlık ve kah-
ramanlık olarak nitelemiştir. O, ayeti kerimede ifade buyrulan
hususun “Musa’ya iman etmeyenler, ancak Firavun’dan kork-
tukları için iman etmediler.” anlamına da gelebileceğine işaret
865
etmiştir.
Mehmed Vehbi Efendi, iman eden gençlerin İsrailoğulları’n-
dan olma ihtimalinin yüksek olduğu görüşündedir. Fakat o
861 Eş-Şihava, s. 96-97; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/54-55; Hadislerle
İslam, s. 6/153.
862 Yunus, 10/83.
863 İbn Kesîr, Kasas, s. 301.
864 Razî, Tefsir, s. 12/447; A. Neccar, s. 262.
865 Maturidi, s. 7/111.