Page 232 - hz_musa
P. 232

Hz. MUSA  231



           ceye tabi tutarak öldürmüştür. 861

           Hz.  Musa’ya  ilk  iman  edenlerin  kimler  olduğu  konusunda
           tefsir kaynaklarında çeşitli görüşler ileri sürülmüştür. Yunus
           suresinde beyan olunan “Firavun ve adamlarının zulmünden
           korktukları için, kendi halkından (kavminden) başlangıçta çok
           az kimse Musa’ya inandığını açıklayabilmişti. Çünkü Firavun,
           o  ülkeye  hâkim  bir  zorbaydı  ve  (tanrılık  iddiasında  buluna-
                                         862
           cak kadar) haddini aşan biriydi.”  ifadeleri arasında yer alan
           “zürriyyetün  min  kavmihi”  ibaresinde  yer  alan  “kavim”  keli-
           mesi, bazıları tarafından Hz. Musa’nın, bazıları tarafından da
           Firavun’un kavmi olarak değerlendirilmiştir. İbn Kesîr bura-
                                                            863
           daki kavmin Firavun’un kavmi olduğu görüşündedir.   Yine
           buradaki “zürriyet” kelimesi de bazıları tarafından toplumun
           küçük bir kısmı, bazıları tarafından toplumun gençleri olarak
           tercüme ve tefsir edilmiştir. 864
           Maturidi, Hz. Musa’ya İsrailoğulları’ndan çok az sayıda inanan
           insan olduğunu belirterek “zürriyet” kelimesine gençler yeri-
           ne az sayıda insan anlamı vermiş, bunun sebebini de onların
           Firavun’dan  korkmaları  şeklinde  açıklamıştır.  O,  Firavun’un
           sahip olduğu otorite ve imkânlar sebebiyle bu sayısal azınlı-
           ğı, “Firavun ve adamlarından korktukları halde yine de iman

           ettiler.” ifadesiyle eleştiri yerine büyük bir fedakârlık ve kah-
           ramanlık olarak nitelemiştir. O, ayeti kerimede ifade buyrulan
           hususun “Musa’ya iman etmeyenler, ancak Firavun’dan kork-
           tukları için iman etmediler.” anlamına da gelebileceğine işaret
                   865
           etmiştir.
           Mehmed Vehbi Efendi, iman eden gençlerin İsrailoğulları’n-
           dan  olma  ihtimalinin  yüksek  olduğu  görüşündedir.  Fakat  o

           861  Eş-Şihava, s. 96-97; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/54-55; Hadislerle
               İslam, s. 6/153.
           862  Yunus, 10/83.
           863   İbn Kesîr, Kasas, s. 301.
           864   Razî, Tefsir, s. 12/447; A. Neccar, s. 262.
           865   Maturidi, s. 7/111.
   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237