Page 233 - hz_musa
P. 233
232 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
bu konuda oldukça ilginç bir ihtimalden de söz etmektedir:
“Benî İsrail’in oğlan çocuklarını Firavun öldürdüğü zaman Benî
İsrail kadınlarından bazıları çocuklarını ölümden kurtarmak
için Kıptilere gizlice feda etmişlerdi. Bunlar aslı Benî İsrail ol-
duğu halde Kıptiler içinde yaşayan ve herkes tarafından Kıpti
olarak tanınan ama gerçekte İsrailli olarak saklı kalanlardır.
Onlar daima fırsat gözetirlerdi. Hz. Musa’nın peygamber olarak
gönderilmesi büyük bir nimet oldu. Çünkü insanlar her ne ka-
dar yabancı elinde çok nimet görse de onların aslına dönmeleri
fıtratın gereğidir. Bundan dolayı onlar, derhal Musa’ya (a. s.)
866
iman ederek ona yardım etmeye başladılar.”
Ayeti kerimenin açık anlamından anlaşıldığına göre, her kim-
den olursa olsun Hz. Musa’ya iman edenler oldukça sınırlı kal-
867
mıştır. Bilinen en zalim insanlardan birisi olması dolayısıyla
Firavun’u ve yaptıklarını yakından tanıyan yaşlı kesim, can-
larına bir zarar geleceği endişesinden dolayı ondan korkarak
iman etmeye yanaşmamış olmaları kuvvetle muhtemeldir.
Zira onlar kendilerinin kurtuluşuna vesile olacak Hz. Musa’yı
ve onun imkânlarını da henüz tanıyacak fırsat bulamamış ola-
bilirler. Dolayısıyla gençlerin yaşlılardan daha cesur hareket
etmiş olma ihtimali yüksek gözükmektedir. Nitekim Seyyid
Kutub da bu doğrultuda değerlendirme yaparak şöyle de-
mektedir: “Bu ayeti kerime açıkça ifade ediyor ki, İsrailoğul-
ları’ndan Musa peygambere iman ettiklerini bildirip arkasına
katılanlar genç delikanlılardı. Yoksa İsrail kavminin hepsi değil.
Bu gençler kavimlerinin kötülüğünden çekiniyor, onları Mu-
sa’ya (a.s.) tabi olmaktan alıkoyarlar diye korkuyorlardı. Devlet
adamlarının yanında menfaati ve istifadesi bulunan kimselerin
Firavun ve erkanıyla iş birliği yapıp kendilerine engel olmala-
rından çekiniyorlardı.”
868
866 Vehbi, s. 6/2247-2248.
867 İbn Kesîr, Kasas, s. 290.
868 Kutub, s. 5/51.