Page 116 - hz_musa
P. 116
Hz. MUSA 115
yardım ettiği kızların babası ve onun kaynatası olan ihtiyar
kişinin Hz. Şuayb olduğunu söylemiştir. Bu görüşte olanlar
Hz. Peygamberin kendisini ziyarete gelen bir heyete söylediği:
“Şuayb’ın kavmi ve Musa’nın hısımları merhaba, hidayete eriş-
tirildiniz.” ifadeleriyle bu iddiayı desteklemiştir. 412
Burada üzerinde düşünülmesi gereken şöyle bir durum söz
konusudur. Ayeti kerimede her ne kadar adı açıklanmasa da
kızların babası Hz. Musa ile karşılaştığında, o, konuşmasında
başından geçenleri anlattıktan sona, yaşlı adam “Korkma, za-
413
lim bir kavmin elinden kurtulmuş oldun.” ifadelerini kullan-
mıştır. Yani Şuayb: “Korkma! Sen güvenilir bir yerdesin. Burada
Firavun’un hükmü geçmez. Allah seni zalimlerin tuzağından
414
kurtarmıştır.” dedi. Bu kişi peygamber olan Hz. Şuayb de-
ğilse, bu tür güvenceleri kim, kim adına hangi sıfatla vermiş-
tir? Sorusu akla gelmektedir. Şayet bu kişi Hz. Şuayb’ın yeğeni
veya bir yakını ve ondan da yıllar sonra yaşamış ise nasıl böyle
bir güvence verebilir? Muhtemelen bu düşüncelerden dolayı
İslami kaynakların genelinde bu kişinin Şuayb peygamber ol-
415
duğu belirtilmektedir. Mustafa Asım Köksal, Hz. Musa’nın
Medyen hayatındaki ilişkilerde, kızların babası ve kayınpederi
416
olarak her konuda Hz. Şuayb’dan söz etmiştir.
Hz. Musa’nın Mısır’dan çıkarken nereye gideceğini bilmiyor bir
durumda bulunması, meçhule giden bu yolculuğunda ona bir
meleğin rehberlik etmesi, Medyen adının Kur’an-ı Kerim’de
geçmesi ve buranın da Hz. Şuayb’ın yaşamış olduğu yerin adı
olarak bilinmesi gibi sebepler, Hz. Musa’nın muhatabı olduğu
kızların babasının Hz. Şuayb olduğunun işareti sayılmalıdır.
412 Tecrid-i Sarih, s. 7/23; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6205, Kasas, s. 266-267; Said
Havva, s. 10/498.
413 Kasas, 28/25.
414 Sabunî, 11. Fasikül, s. 34.
415 Razî, Tefsir, s. 17/501; Sabunî, 11. Fasikül, s. 34; Yüce Kur’an ve Açıklama-
lı-Yorumlu Meali, s. 387; Harman, Musa, s. 31/211.
416 Bu konudaki tartışmalar için bk. Havva 10/498-499; Köksal, Peygamber-
ler Tarihi, s. 2/16-20; Harman, Musa, s. 31/212; Kur’an Yolu, s. 4/223.