Page 121 - hz_musa
P. 121
120 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
435
gitmekten başka çare bulamamıştır.
Hz. Musa, koyunları sulama işlemini tamamen insani duygu-
larla karşılık beklemeden Allah rızası için yapmış, bunu mad-
di bir kazanıma asla döndürme gayreti içine girmemiştir. Kız-
ların babası ise Hz. Musa’nın, kızlarına ve dolayısıyla kendisi-
ne karşı yaptığı bu hizmeti, karşılıksız bırakmamayı, onu iyi
niyet ve insani ilişkiler çerçevesinde mutlaka ödüllendirmeyi
düşünmüştür. 436
Kız önde Hz. Musa onun arkasında giderken kızın elbisesinin
rüzgâr tarafından vücudunun bir kısmı açılacak şekilde kaldı-
rılması veya vücuduna yapıştırarak hatlarını belli etmesi onu
rahatsız etmiş, kızın arkasından gelmesini ve yanlış yöne git-
mesi halinde kendisine yolu tarif etmesini söylemiştir. 437
Karşılıklı memnuniyet ölçüsünde gerçekleşen bu uygulamada
Hz. Musa, aşırı ihtiyaç içinde bulunması sebebiyle tamamen
hasbi duygularla yaptığı bu iyiliğin karşılığını almıştır. Nite-
kim Hz. Şuayb’ın Hz. Musa’nın karnını doyurması, ona ikram-
da bulunması ücret alma kabilinden değil, yapılan iyiliğe karşı
438
insani tavır olarak değerlendirilmiştir.
Hz. Musa, akşam yemeği vakti Hz. Şuayb’ın yanına vardı. O,
evine gelen misafirine hazırlattığı bir akşam yemeği ikram
etti. Fakat Hz. Musa önce bunu kabul etmek istemedi. Bunun
üzerine Hz. Şuayb ona aç değil misin? Diye sorduğunda bilakis
açım. Fakat hayvanları sulama konusunda kendisine verilecek
olan ücretle ilgili olarak az önce işaret ettiğimiz gerekçe sebe-
biyle Hz. Musa yemeğe katılmak istemediğini söyleyerek: “Biz
İbrahim, İshak ve Yakup’un soyundanız. Sevap için yaptığımız
bir işe, altınla dolu yeryüzünü karşılık olarak verseler de kabul
etmeyiz.” dedi. Kızların babası kendisinin de Hz. İbrahim so-
435 Mevdudî, s. 4/175; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/17.
436 Maturidi, s. 11/39.
437 Taberî, s. 1/398; Zemahşerî, s. 5/36; Ebussuud, s. 6/506; Mahmud, s. 239;
Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/17; Havva, s. 10/494; Hicazi, s. 4/451.
438 Maturidi, s. 11/39.