Page 120 - hz_musa
P. 120

Hz. MUSA  119



           rağmen İslami kaynaklarda bu konuda çeşitli isim ve bilgiler
           yer almıştır. Bu karmaşa aynı zamanda Hz. Musa’nın yanına
           giden  kızın  büyük  mü  küçük  mü  olduğu,  hangisinin  hangi
           isimle anıldığı konusunda da görülmekte, farklı görüşler dev-
           reye girmektedir.
           Kaynakların  bazısında  Hz.  Musa’yı  çağırmaya  gelenin,  onun
           ücretle çalışmasını isteyen ve onunla evlenenin, Hz. Şuayb’ın
           büyük kızı Safura/Safra olduğu nakledilmektedir.  Bir süre
                                                         430
           sonra o iki kızdan birisi utana sıkıla Musa’nın yanına geldi ve
           ‘Babam seni çağırıyor. Hayvanlarımızı sulamanın ücretini ve-
                     431
           recek’ dedi.  O kız, saygısından yüzünü örterek utana sıkıla
           onun  yanına  gelmiş,  aklına  ve  kalbine  şüphe  gelmesin  diye
                    432
           doğrudan  babasının, hayvanları sulama konusundaki kat-
           kılarından dolayı, ona bir ücret vermek istediğini, bu sebeple
                                            433
           onu  yanına  çağırdığını  söylemiştir.   Bu  ayeti  kerime  bütü-
           nüyle ahlaki ilkeleri içermektedir. Öncelikle onun yanına ge-
           len kız şartları ne olursa olsun edep ve hayâ ilkelerini temsi-
           len, iffet namus ve şeref gibi ahlaki meziyetlerle onun yanına
           gelmiştir. Hz. Musa’yı çağıran kızın edebiyle ilgili şöyle bir ri-
           vayet nakledilmektedir: “Elbisesinin yeni ile yüzünü kapatarak
           utana utana geldi. O cariye gibi çıplak bir kadın olmadığı gibi,
           gece gündüz demeden dışarıya çıkan, olur olmaz her yere gi-
                                                    434
           den, yerinde duramayan bir kadın da değildi.”
           Hz. Musa, Allah rızası için yapmış olduğu bu hizmetin karşı-
           lığında maddi bir beklenti içine girmediği için önce bu dave-
           te olumlu cevap vermek istememiştir. Fakat bulunduğu yerin
           yırtıcı hayvanların uğrak yeri olması sebebiyle orada gecele-
           menin  çok  uygun  olmadığını  düşünerek  veya  içinde  bulun-
           duğu durumun çok zor olması dolayısıyla davet edildiği yere

           430  Zemahşerî, s. 5/38; Tecrid-i Sarih, s. 7/22; Razî, Tefsir, s. 17/501; Ebussu-
               ud, s. 6/506.
           431  Kasas, 28/25.
           432  Zemahşerî, s. 5/36; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6204.
           433  Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/16; Hadislerle İslam, s. 6/69.
           434  Zemahşerî, s. 5/36; Havva, s. 10/500.
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125