Page 120 - hz_musa
P. 120
Hz. MUSA 119
rağmen İslami kaynaklarda bu konuda çeşitli isim ve bilgiler
yer almıştır. Bu karmaşa aynı zamanda Hz. Musa’nın yanına
giden kızın büyük mü küçük mü olduğu, hangisinin hangi
isimle anıldığı konusunda da görülmekte, farklı görüşler dev-
reye girmektedir.
Kaynakların bazısında Hz. Musa’yı çağırmaya gelenin, onun
ücretle çalışmasını isteyen ve onunla evlenenin, Hz. Şuayb’ın
büyük kızı Safura/Safra olduğu nakledilmektedir. Bir süre
430
sonra o iki kızdan birisi utana sıkıla Musa’nın yanına geldi ve
‘Babam seni çağırıyor. Hayvanlarımızı sulamanın ücretini ve-
431
recek’ dedi. O kız, saygısından yüzünü örterek utana sıkıla
onun yanına gelmiş, aklına ve kalbine şüphe gelmesin diye
432
doğrudan babasının, hayvanları sulama konusundaki kat-
kılarından dolayı, ona bir ücret vermek istediğini, bu sebeple
433
onu yanına çağırdığını söylemiştir. Bu ayeti kerime bütü-
nüyle ahlaki ilkeleri içermektedir. Öncelikle onun yanına ge-
len kız şartları ne olursa olsun edep ve hayâ ilkelerini temsi-
len, iffet namus ve şeref gibi ahlaki meziyetlerle onun yanına
gelmiştir. Hz. Musa’yı çağıran kızın edebiyle ilgili şöyle bir ri-
vayet nakledilmektedir: “Elbisesinin yeni ile yüzünü kapatarak
utana utana geldi. O cariye gibi çıplak bir kadın olmadığı gibi,
gece gündüz demeden dışarıya çıkan, olur olmaz her yere gi-
434
den, yerinde duramayan bir kadın da değildi.”
Hz. Musa, Allah rızası için yapmış olduğu bu hizmetin karşı-
lığında maddi bir beklenti içine girmediği için önce bu dave-
te olumlu cevap vermek istememiştir. Fakat bulunduğu yerin
yırtıcı hayvanların uğrak yeri olması sebebiyle orada gecele-
menin çok uygun olmadığını düşünerek veya içinde bulun-
duğu durumun çok zor olması dolayısıyla davet edildiği yere
430 Zemahşerî, s. 5/38; Tecrid-i Sarih, s. 7/22; Razî, Tefsir, s. 17/501; Ebussu-
ud, s. 6/506.
431 Kasas, 28/25.
432 Zemahşerî, s. 5/36; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6204.
433 Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/16; Hadislerle İslam, s. 6/69.
434 Zemahşerî, s. 5/36; Havva, s. 10/500.