Page 119 - hz_musa
P. 119
118 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
olaylarla ilgili veriler Tevrat’ta bazı yönlerden Kur’an-ı Ke-
rim’de anlatılanlara benzerken bazı hususlarda ondan ayrıl-
makta hatta onunla çelişmektedir. Bu bölümde Hz. Şuayb’ın
adı peygamber değil kâhin Reuel şeklinde geçerken bir sonra-
ki bölümde Yitro olarak belirtilmektedir. 426
Hz. Musa, Hz. Şuayb’ın Yanına Gidiyor
Kızlar muhtemelen Hz. Musa’nın ağaç gölgesinde dururken
kendi kendine söylediklerini duymuş ve hayvanlarını sulamış
vaziyette diğer günlerde olduğundan daha erken bir şekilde
evlerine gelmiştir. Babaları bu durumdan kuşkulanmış, se-
bebini merak etmiş ve öğrenmek istemiştir. Onlar, kuyuların
yanında iyi niyetli bir insanla karşılaştıklarını, kendilerine
427
acıdığı için hayvanlarını sulayıverdiğini fakat yanlarından
ayrıldıktan sonra bir ağacın gölgesine çekilip içini çekerek
Rabb’ine söylediği sözlerden çok yorgun, perişan ve aç oldu-
428
ğunu hissettiklerini babalarına anlatmıştır.
Kızların babası, hakkında anlatılanları dinledikten sonra onu
yanına çağırmak üzere kızlarından birisini-Hz. Musa ile evle-
429
necek olanı- Hz. Musa’nın yanına göndermiştir. Böylece Ce-
nab-ı Allah Hz. Musa’nın duasına icabet etmiştir.
Kur’an-ı Kerim’de, Hz. Şuayb konusunda olduğu gibi kızların
adı ve Hz. Musa’nın kiminle evlendiği belirtilmemiştir. Buna
kayınbabası Midyanlı kâhin Yitro’nun sürüsünü güdüyordu.” ifadeleriyle
kızların babasından Yitro olarak söz edilmiştir. (Çıkış, 3/1; 4/18.
426 Babaları ‘Nerede o?’ diye sordu. ‘Niçin adamı dışarda bıraktınız? Gidin onu
yemeğe çağırın.’ Musa Reuel’in yanında kalmayı kabul etti. Reuel de kızı
Sippora’yı onunla evlendirdi. Sippora bir erkek çocuk doğurdu. Musa ‘Ga-
ribim bu ülkede.’ Diyerek çocuğa Gerşom adını verdi. Aradan yıllar geçti.”
(Mısır’dan Çıkış, 2/21-25; 3/1.)
427 Zemahşerî, s. 5/36. İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6204; Razî, Tefsir, s. 17/501;
Vehbi, s. 10/4088.
428 İbn Kesîr, Kasas, s. 266; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 2/16; Havva, s.
10/494.
429 İbn Kesîr, Kasas, s. 266.