Page 118 - hz_musa
P. 118
Hz. MUSA 117
Bütün bunların yanında Hz. Şuayb’ın Hud ve Salih peygamber-
ler gibi Arapların soyundan geldiği, buna karşılık Hz. Musa’nın
Yahudi/İbrani asıllı olduğu, dolayısıyla onun dilini bilmediği
farz edilmektedir. Oysa Kur’an-ı Kerim’de yer alan bilgilerden
Hz. Musa’nın karşılaştığı iki kızın ve babalarının onunla tercü-
mansız olarak konuştukları anlaşılmaktadır. Buna ilave olarak
Hz. Şuayb’ın kavminin ve yaşadığı beldelerin yok edildiği, oysa
Hz. Musa Medyen’e geldiğinde, burasının imar edilmiş olduğu
belirtilmektedir. Bu yüzden söz konusu yaşlı kişinin Hz. Şuayb
veya onun kardeşinin oğlu olamayacağını ileri sürenler bulun-
422
maktadır.
Hz. Musa’nın muhatabı olan kızların babasının Kur’an-ı Ke-
rim’de adının açıklanmadığını belirten bazı kimseler, bu du-
rumu onun Hz. Şuayb olmadığına delil olarak göstermiş, şayet
öyle olsa idi Kur’an’ı Kerim’de mutlaka adının anılması gerek-
423
tiğini iddia etmişlerdir.
Kızların babasının Hz. Musa gibi Hz. İbrahim’in bir takipçisi
olduğu kabul edilir. Zira o da Hz. Musa gibi Hz. İbrahim’in so-
yundan gelmektedir. Bu sebeple o, İsrailoğullarının yaşadık-
ları acıları gidermeye, onlara yapılan zulümleri önlemeye ça-
lışmış olmalıdır. İslam alimlerinden bazıları bu kişinin Şuayb
değil onun dinini kabul eden bir Müslüman olduğunu söyle-
mişlerdir. 424
Yahudi kaynaklarında Hz. Şuayb’ın adı geçmemektedir. Hz.
Musa’nın kızlarının yaşlı babasının adı kâhin Yitro olarak geç-
425
mektedir. Hz. Musa’nın Mısır’dan çıktıktan sonra yaşadığı
422 Ümit, s. 19/222. Hz. Şuayb’ın adı Kur’an-ı Kerim’de 11 yerde geçmekte,
onun Medyen (Araf, 7/85; Hud, 11/84; Ankebut, 29/36.) ve Eyke (Şuara,
26/176.) halkına peygamber olarak görevlendirildiği belirtilmektedir.
423 Mevdudî, s, 4/173; Havva, s. 10/499.
424 Mevdudî, s. 4/174.
425 Adam, s. 38. Tevrat’ta, Hz. Musa’nın kızları hayvanlarını sulayıp evleri-
ne dönerken “Babaları Reuel’in yanına döndüler.” ifadesi yer almış ve bu
bölümde onun muhatap olduğu şahıs olarak hep aynı isim kullanılmıştır.
Hatta “Reuel de kızı Sippora’yı onunla evlendirdi.” diyerek onun adının Reu-
el olduğu belirtilmiştir. (Çıkış, 2/18, 21.) Ancak üçüncü bölümde “Musa