Page 118 - hz_musa
P. 118

Hz. MUSA  117



           Bütün bunların yanında Hz. Şuayb’ın Hud ve Salih peygamber-
           ler gibi Arapların soyundan geldiği, buna karşılık Hz. Musa’nın
           Yahudi/İbrani asıllı olduğu, dolayısıyla onun dilini bilmediği
           farz edilmektedir. Oysa Kur’an-ı Kerim’de yer alan bilgilerden
           Hz. Musa’nın karşılaştığı iki kızın ve babalarının onunla tercü-
           mansız olarak konuştukları anlaşılmaktadır. Buna ilave olarak
           Hz. Şuayb’ın kavminin ve yaşadığı beldelerin yok edildiği, oysa
           Hz. Musa Medyen’e geldiğinde, burasının imar edilmiş olduğu
           belirtilmektedir. Bu yüzden söz konusu yaşlı kişinin Hz. Şuayb
           veya onun kardeşinin oğlu olamayacağını ileri sürenler bulun-
                    422
           maktadır.
           Hz. Musa’nın muhatabı olan kızların babasının Kur’an-ı Ke-
           rim’de adının açıklanmadığını belirten bazı kimseler, bu du-
           rumu onun Hz. Şuayb olmadığına delil olarak göstermiş, şayet
           öyle olsa idi Kur’an’ı Kerim’de mutlaka adının anılması gerek-
                                423
           tiğini iddia etmişlerdir.
           Kızların babasının Hz. Musa gibi Hz. İbrahim’in bir takipçisi
           olduğu kabul edilir.  Zira o da Hz. Musa gibi Hz. İbrahim’in so-
           yundan gelmektedir. Bu sebeple o, İsrailoğullarının yaşadık-
           ları acıları gidermeye, onlara yapılan zulümleri önlemeye ça-
           lışmış olmalıdır. İslam alimlerinden bazıları bu kişinin Şuayb
           değil onun dinini kabul eden bir Müslüman olduğunu söyle-
           mişlerdir. 424
           Yahudi  kaynaklarında  Hz.  Şuayb’ın  adı  geçmemektedir.  Hz.
           Musa’nın kızlarının yaşlı babasının adı kâhin Yitro olarak geç-
                    425
           mektedir.  Hz. Musa’nın Mısır’dan çıktıktan sonra yaşadığı
           422  Ümit, s. 19/222. Hz. Şuayb’ın adı Kur’an-ı Kerim’de 11 yerde geçmekte,
               onun Medyen (Araf, 7/85; Hud, 11/84; Ankebut, 29/36.) ve Eyke (Şuara,
               26/176.) halkına peygamber olarak görevlendirildiği belirtilmektedir.
           423  Mevdudî, s, 4/173; Havva, s. 10/499.
           424  Mevdudî, s. 4/174.
           425  Adam,  s.  38.  Tevrat’ta,  Hz.  Musa’nın  kızları  hayvanlarını  sulayıp  evleri-
               ne dönerken “Babaları Reuel’in yanına döndüler.” ifadesi yer almış ve bu
               bölümde onun muhatap olduğu şahıs olarak hep aynı isim kullanılmıştır.
               Hatta “Reuel de kızı Sippora’yı onunla evlendirdi.” diyerek onun adının Reu-
               el olduğu belirtilmiştir. (Çıkış, 2/18, 21.) Ancak üçüncü bölümde “Musa
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123