Page 126 - hz_musa
P. 126
Hz. MUSA 125
Mevdudî, Hz. Musa ile kızın babası arasında geçen konuşma-
nın evlenme akdi olduğu şeklinde düşünenleri eleştirmiş,
tayin edilen hizmet süresinin nikâh akdindeki mihr karşılığı
olmadığını söylemiştir. Ona göre konu ile alakalı ayeti kerime-
lerin bizzat kendileri, yapılan konuşmanın bir evlilik akdin-
den ziyade ondan önce yapılması gereken başlangıç teklifini
içermektedir. Hatta Hz. Musa’nın iki kızdan hangisiyle evle-
neceği de henüz belirlenmemiştir. Ona göre ayeti kerimeleri
şöyle yorumlamak mümkündür. “Eğer evimde sekiz yahut on
yıl kalıp ev işlerinde bana yardım etmeye söz verirsen, kızla-
rımdan birini seninle nikâhlamayı düşünüyorum. Çünkü ben
yaşlıyım. Mülkümü yönetecek erkek çocuğum da yok. Yalnızca
dışarı işlerini kendilerine yaptırmak zorunda olduğum kızlarım
var. Bana müstakbel damadım olarak destek olmanı istiyorum.
Eğer bu sorumluluğu kabul etmek istersen ve eşini evlendikten
sonra alıp götürmek gibi bir niyetin yoksa kızlarımdan birini
sana vereceğim.” Mevdudî’ye göre; Hz. Musa zaten bir barınak
ihtiyacı içinde olduğu için bu teklifi kabul etmiştir. Dolayısıy-
la bu evlilik öncesi kabul edilmiş bir anlaşmadır. Yasaya göre
bundan sonra evlilik gerçekleşmiş, mihr de tayin ve tahakkuk
etmiş olmalıdır. Dolayısıyla bizzat evlilik bağıyla ilgili herhan-
456
gi bir hizmet şartı söz konusu değildir.
Hz. Şuayb’ın bu kızı, Hz. Musa ile evliliğine giden yolda isabetli
öngörüsüyle; Hz. Ömer’in iyi ve adil bir yönetici olacağını keş-
feden Hz. Ebu Bekir ve Hz. Yusuf’a; “Bu çocuğa iyi bak, belki
457
bize bir yararı olur yahut onu evlat ediniriz.” diyerek ona iyi
bakmasını söyleyen efendisi Potifar ile birlikte ileri görüşlü-
ler arasında sayılmıştır. Bu konuda Süfyan es-Sevri’nin Abdul-
lah b. Mes’ud’dan şöyle bir rivayeti bulunmaktadır: “İnsanlar
arasında en ileri derecede feraset sahibi olan üç kişi şunlardır:
Ömer hakkında ferasetini kullanarak yerine halife adayı gös-
teren Ebu Bekir, Hz. Yusuf’u satın alıp da hanımına ‘Buna iyi
456 Mevdudî, 4/177.
457 Yusuf, 12/21.