Page 126 - hz_musa
P. 126

Hz. MUSA  125



           Mevdudî, Hz. Musa ile kızın babası arasında geçen konuşma-
           nın  evlenme  akdi  olduğu  şeklinde  düşünenleri  eleştirmiş,
           tayin edilen hizmet süresinin nikâh akdindeki mihr karşılığı
           olmadığını söylemiştir. Ona göre konu ile alakalı ayeti kerime-
           lerin bizzat kendileri, yapılan konuşmanın bir evlilik akdin-
           den ziyade ondan önce yapılması gereken başlangıç teklifini
           içermektedir. Hatta Hz. Musa’nın iki kızdan hangisiyle evle-
           neceği de henüz belirlenmemiştir. Ona göre ayeti kerimeleri
           şöyle yorumlamak mümkündür. “Eğer evimde sekiz yahut on
           yıl kalıp ev işlerinde bana yardım etmeye söz verirsen, kızla-
           rımdan  birini  seninle  nikâhlamayı  düşünüyorum.  Çünkü  ben
           yaşlıyım. Mülkümü yönetecek erkek çocuğum da yok. Yalnızca
           dışarı işlerini kendilerine yaptırmak zorunda olduğum kızlarım
           var. Bana müstakbel damadım olarak destek olmanı istiyorum.
           Eğer bu sorumluluğu kabul etmek istersen ve eşini evlendikten
           sonra alıp götürmek gibi bir niyetin yoksa kızlarımdan birini

           sana vereceğim.” Mevdudî’ye göre; Hz. Musa zaten bir barınak
           ihtiyacı içinde olduğu için bu teklifi kabul etmiştir. Dolayısıy-
           la bu evlilik öncesi kabul edilmiş bir anlaşmadır. Yasaya göre
           bundan sonra evlilik gerçekleşmiş, mihr de tayin ve tahakkuk
           etmiş olmalıdır. Dolayısıyla bizzat evlilik bağıyla ilgili herhan-
                                              456
           gi bir hizmet şartı söz konusu değildir.
           Hz. Şuayb’ın bu kızı, Hz. Musa ile evliliğine giden yolda isabetli
           öngörüsüyle; Hz. Ömer’in iyi ve adil bir yönetici olacağını keş-
           feden Hz. Ebu Bekir ve Hz. Yusuf’a; “Bu çocuğa iyi bak, belki
                                                   457
           bize bir yararı olur yahut onu evlat ediniriz.”  diyerek ona iyi
           bakmasını söyleyen efendisi Potifar ile birlikte ileri görüşlü-
           ler arasında sayılmıştır. Bu konuda Süfyan es-Sevri’nin Abdul-
           lah b. Mes’ud’dan şöyle bir rivayeti bulunmaktadır: “İnsanlar
           arasında en ileri derecede feraset sahibi olan üç kişi şunlardır:
           Ömer hakkında ferasetini kullanarak yerine halife adayı gös-
           teren Ebu Bekir, Hz. Yusuf’u satın alıp da hanımına ‘Buna iyi

           456   Mevdudî, 4/177.
           457   Yusuf, 12/21.
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131