Page 128 - hz_musa
P. 128
Hz. MUSA 127
yen geleneklerin her zaman doğru olmadığını, meşru ölçüler
içinde bir babanın da kızını ahlaki meziyetleri sağlıklı birisiyle
462
evlendirebileceğinin ilk örneklerini vermiştir. Burada sekiz
yıl ve fazlası ifadelerinin kızın mehri/mihri karşılığı mı yoksa
şayet çalışacaksa en az sekiz sene çalışmalı şeklinde bir üc-
ret sözleşmesi gereği mi olduğu tartışılmıştır. Ayeti kerimede
zikredilen sekiz yıl ifadesinden sonra “Eğer on yıla tamamlar-
san bu da senin bileceğin bir şey.” ibaresi, bunun kızın mihri
olarak düşünülmesini daha makul göstermektedir. Ancak Hz.
Musa’nın muhatabının bir peygamber olması, başından ge-
çenlerin kendisine anlatılmasından sonra onun sekiz veya on
yıldan fazla yanında kalamayacağının veya ileride peygamber
olarak görevlendirileceğinin kendisine bildirilmiş olmasın-
463
dan kaynaklanmış olabilir.
Ebu Bekir İbn Arabi, Kâdi’den yaptığı nakille; Medyen Salih’i-
nin Beni İsrail Salihiyle kızını nikâhladığını aktarmıştır. Bu-
rada koyunların otlatılmasından başka bir şart ileri sürülme-
miştir. Zira birinin bir başkasına yaptığı hizmetin mehir karşı-
lığı olmasının caiz olmadığını belirtmiş burada da ondan söz
edilmemiştir. Bu arada Hz. Musa’ya verilecek ücretle ilgili de
somut bir miktar ve değerden söz edilmemiş, bu boşluk farklı
yerlerden desteklenen bilgilerle doldurulmaya çalışılmıştır. 464
462 Nitekim bu türden evlilik örnekleri asrısaadet döneminde Resulullah ve
arkadaşları tarafından gayet samimi bir şekilde uygulanmıştır. Hz. Ömer
(r.a.) kızı Hafsa’yı Hz. Ebu Bekir’e teklif etmiş o susmuş, sonra Hz. Osman’a
teklif etmiş o mazur karşılanmasını söylemiş. Bu durumu haber alan Hz.
Peygamber, Hz. Ömer’in hatırını almak için “Belki Allah onlardan daha
hayırlı birisini nasip eder.” buyurmuş ve sonra da Hz. Hafsa’yla kendisi
evlenmiştir. Bir keresinde bir kadın kendisini Resulullah’a teklif edince o
mazeret beyan etmiştir. Bunun üzerine kadın evlenme konusunu Hz. Pey-
gamberin üzerine atmış ve istedikleri biriyle evlendirmesini istemiştir.
Hz. Peygamber de onu Kur’an-ı Kerim’den iki sureyi bilmekten başka bir
mülkü olmayan birisiyle evlendirmiştir. Adam bu iki sureyi kadına öğret-
miş ve bu da mihr yerine geçmiştir. (Kutub, s. 11/247.)
463 Maturidi, s. 11/41; Vanî, s. 333; Vehbi, s. 110/4091.
464 Ebu Bekir İbn Arabi, s. 3/1471-1474.