Page 128 - hz_musa
P. 128

Hz. MUSA  127



           yen geleneklerin her zaman doğru olmadığını, meşru ölçüler
           içinde bir babanın da kızını ahlaki meziyetleri sağlıklı birisiyle
                                                     462
           evlendirebileceğinin ilk örneklerini vermiştir.   Burada sekiz
           yıl ve fazlası ifadelerinin kızın mehri/mihri karşılığı mı yoksa
           şayet çalışacaksa en az sekiz sene çalışmalı şeklinde bir üc-
           ret sözleşmesi gereği mi olduğu tartışılmıştır. Ayeti kerimede
           zikredilen sekiz yıl ifadesinden sonra “Eğer on yıla tamamlar-
           san bu da senin bileceğin bir şey.” ibaresi, bunun kızın mihri
           olarak düşünülmesini daha makul göstermektedir. Ancak Hz.
           Musa’nın  muhatabının  bir  peygamber  olması,  başından  ge-
           çenlerin kendisine anlatılmasından sonra onun sekiz veya on
           yıldan fazla yanında kalamayacağının veya ileride peygamber
           olarak  görevlendirileceğinin  kendisine  bildirilmiş  olmasın-
                                   463
           dan kaynaklanmış olabilir.
           Ebu Bekir İbn Arabi, Kâdi’den yaptığı nakille; Medyen Salih’i-
           nin  Beni  İsrail  Salihiyle  kızını  nikâhladığını  aktarmıştır.  Bu-
           rada koyunların otlatılmasından başka bir şart ileri sürülme-
           miştir. Zira birinin bir başkasına yaptığı hizmetin mehir karşı-
           lığı olmasının caiz olmadığını belirtmiş burada da ondan söz
           edilmemiştir. Bu arada Hz. Musa’ya verilecek ücretle ilgili de
           somut bir miktar ve değerden söz edilmemiş, bu boşluk farklı
           yerlerden desteklenen bilgilerle doldurulmaya çalışılmıştır.  464





           462  Nitekim bu türden evlilik örnekleri asrısaadet döneminde Resulullah ve
               arkadaşları tarafından gayet samimi bir şekilde uygulanmıştır. Hz. Ömer
               (r.a.) kızı Hafsa’yı Hz. Ebu Bekir’e teklif etmiş o susmuş, sonra Hz. Osman’a
               teklif etmiş o mazur karşılanmasını söylemiş. Bu durumu haber alan Hz.
               Peygamber,  Hz.  Ömer’in  hatırını  almak  için  “Belki  Allah  onlardan  daha
               hayırlı  birisini  nasip  eder.”  buyurmuş  ve  sonra  da  Hz.  Hafsa’yla  kendisi
               evlenmiştir. Bir keresinde bir kadın kendisini Resulullah’a teklif edince o
               mazeret beyan etmiştir. Bunun üzerine kadın evlenme konusunu Hz. Pey-
               gamberin  üzerine  atmış  ve  istedikleri  biriyle  evlendirmesini  istemiştir.
               Hz. Peygamber de onu Kur’an-ı Kerim’den iki sureyi bilmekten başka bir
               mülkü olmayan birisiyle evlendirmiştir. Adam bu iki sureyi kadına öğret-
               miş ve bu da mihr yerine geçmiştir. (Kutub, s. 11/247.)
           463  Maturidi, s. 11/41; Vanî, s. 333; Vehbi, s. 110/4091.
           464   Ebu Bekir İbn Arabi, s. 3/1471-1474.
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133