Page 127 - hz_musa
P. 127

126  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           bak.’ diyen adam, bir de; ‘Babacığım sen bunu ücretle tut, çün-
           kü ücretle tuttuklarının en iyisi bu güçlü ve emin kişidir.’ diyen
           Hz. Musa’nın hanımı.”  458  Bu rivayetin başka bir şekli de; “Musa
           konusunda en isabetli tespitte bulunan şu iki kadındır: Birisi,
           ‘Benim ve senin için göz aydınlığı’ olsun diyen Firavun’un ha-
           nımı, diğeri de; ‘Babacığım onu ücretle çalıştır. Zira tutacağın
           ücretlilerin en hayırlısı, en güçlü ve güvenilir olanı” diyen Şuay-

           b’ın kızıdır.”  459
           Ayeti Kerimelerde kızının bu teklifini değerlendiren Hz. Şu-
           ayb'ın bunu nasıl anladığı ve Hz. Musa'nın kişiliği hakkında
                                                          460
           nasıl bir önsezi sahibi okduğu açıklanmamaktadır.   Hz. Mu-
           sa’nın ücret karşılığı çalıştırılmasını isteyen kızın, kapalı bir
           toplum denilebilecek bir ortamda, ahlaki değerler itibariyle,
           içinde  bulundukları  toplum  bireylerinden  çok  daha  özenle
           yetiştirildiği anlaşılmaktadır. Bu yüzden belki de o, Hz. Musa
           ile evlenme isteğini açık açık söyleyememiştir. Fakat Hz. Şu-
           ayb, onun Hz. Musa’nın ücret mukabili çalıştırmasını isteme-
           si konusundaki niyet ve beklentisini anlamış, bunu bir gönül
           ilişkisi olarak değerlendirmiş olabilir. Dolayısıyla babası onun
           bu isteğini olumlu karşılamış, karşılık olarak sekiz yıllık bir
           çalışma sonrası iki kızından birisiyle evliliği teklif etmiştir. Bu
           süreyi on yıla tamamlamasından da mutluluk duyacağını da
           hatırlatmış bu hususta ona sıkıntı çıkarmayacağını yani mut-
                                                  461
           laka on yıl hizmet etmesini istemeyeceğini  belirtmiştir.
           Hz. Şuayb, kızının duygularına tercüman olacak şekilde meşru
           ölçüler içerisinde bir aile yuvası kurmasını istemiş, şartlarını
           belirlemiş bunda utanacak, çekinecek bir durum olmadığını
           göstermiştir. Böylece o, günümüzde aile yuvası kurulması için
           teklifin öncelikle erkek tarafından gelmesini bekleyen ve iste-
           458  Zemahşerî, s. 5/40; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6206, Kasas, s. 267; Razî, Tefsir,
               s. 17/504; Havva, s. 10/500; eş-Şihava, s. 53.
           459  Mutavi’, s. 34.
           460  Eş-Şihava, s. 53.
           461  Cevdet Paşa, s. 1/29; Havva, s. 10/495.
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132