Page 127 - hz_musa
P. 127
126 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
bak.’ diyen adam, bir de; ‘Babacığım sen bunu ücretle tut, çün-
kü ücretle tuttuklarının en iyisi bu güçlü ve emin kişidir.’ diyen
Hz. Musa’nın hanımı.” 458 Bu rivayetin başka bir şekli de; “Musa
konusunda en isabetli tespitte bulunan şu iki kadındır: Birisi,
‘Benim ve senin için göz aydınlığı’ olsun diyen Firavun’un ha-
nımı, diğeri de; ‘Babacığım onu ücretle çalıştır. Zira tutacağın
ücretlilerin en hayırlısı, en güçlü ve güvenilir olanı” diyen Şuay-
b’ın kızıdır.” 459
Ayeti Kerimelerde kızının bu teklifini değerlendiren Hz. Şu-
ayb'ın bunu nasıl anladığı ve Hz. Musa'nın kişiliği hakkında
460
nasıl bir önsezi sahibi okduğu açıklanmamaktadır. Hz. Mu-
sa’nın ücret karşılığı çalıştırılmasını isteyen kızın, kapalı bir
toplum denilebilecek bir ortamda, ahlaki değerler itibariyle,
içinde bulundukları toplum bireylerinden çok daha özenle
yetiştirildiği anlaşılmaktadır. Bu yüzden belki de o, Hz. Musa
ile evlenme isteğini açık açık söyleyememiştir. Fakat Hz. Şu-
ayb, onun Hz. Musa’nın ücret mukabili çalıştırmasını isteme-
si konusundaki niyet ve beklentisini anlamış, bunu bir gönül
ilişkisi olarak değerlendirmiş olabilir. Dolayısıyla babası onun
bu isteğini olumlu karşılamış, karşılık olarak sekiz yıllık bir
çalışma sonrası iki kızından birisiyle evliliği teklif etmiştir. Bu
süreyi on yıla tamamlamasından da mutluluk duyacağını da
hatırlatmış bu hususta ona sıkıntı çıkarmayacağını yani mut-
461
laka on yıl hizmet etmesini istemeyeceğini belirtmiştir.
Hz. Şuayb, kızının duygularına tercüman olacak şekilde meşru
ölçüler içerisinde bir aile yuvası kurmasını istemiş, şartlarını
belirlemiş bunda utanacak, çekinecek bir durum olmadığını
göstermiştir. Böylece o, günümüzde aile yuvası kurulması için
teklifin öncelikle erkek tarafından gelmesini bekleyen ve iste-
458 Zemahşerî, s. 5/40; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6206, Kasas, s. 267; Razî, Tefsir,
s. 17/504; Havva, s. 10/500; eş-Şihava, s. 53.
459 Mutavi’, s. 34.
460 Eş-Şihava, s. 53.
461 Cevdet Paşa, s. 1/29; Havva, s. 10/495.