Page 133 - hz_musa
P. 133
132 Prof. Dr. Mustafa ERDEM
boyunca uzar ve çatalları da kova şeklini alırmış. Yine çatalları
geceleyin kandile dönermiş. Karşısına bir düşman çıktığı zaman
asa onlarla savaşır, canı bir meyve istediği zaman hemen asayı
yere diker ve derhal asa bir ağaç gibi yeşerip yapraklanır ve
meyve verirmiş. Azığını, su kırbasını onun üzerine asar, o da
kendisi ile birlikte yanı sıra yürürmüş. Diktiği yerden su çıkar,
çekip çıkardığı zaman su kaynağı kesilirmiş. Asa onu haşarat-
483
tan korurmuş. ”
Zemahşerî tarafından asa ile ilgili nakledilen ve kesin bilgi
içermeyen bu rivayetler onun kıymetine işaret etmekte ve bu
anlatımlar muhtemelen Hz. Musa’nın elinde bir mucize sebe-
bi/aracı, karakteri taşımasından kaynaklanmaktadır. Önce-
likle bu iki alıntı arasında da bazı farklılıklar bulunmaktadır.
İkinci alıntıda Hz. Musa’nın onu yere dikmesi halinde ağaç
olabileceğinden söz edilirken, onun gölge ihtiyacını temin için
birinci alıntıda abasını ona astığından söz edilmektedir. Aynı
şekilde ikinci alıntıda onun diktiği yerden su çıktığı söylen-
mekte oysa birinci alıntıda kuyudan su çıkarma aracı olarak
ondan yararlanıldığı anlatılmaktadır. 484
Ayetlerden anlaşıldığına göre Hz. Musa’nın asasının sıradan
bir asa olmadığı anlaşılmakta fakat onun mucizevi karakteri-
nin sadece Hz. Musa’nın elinde gerçekleştiği görülmektedir.
Asanın bu mucizevi karakterinin Hz. Musa peygamber olarak
görevlendirildikten sonra gerçekleştiği tahmin edilmektedir.
Eğer Hz. Musa peygamber olmadan önce onun mucizevi yönü-
nü keşfetmiş olsa idi, Cenab-ı Allah “Elindeki nedir?” diye sor-
duğunda onun özelliklerini sayarken mucizevi niteliklerinden
de bahsetmesi, Tur Dağı’nda yılana dönüştüğünü gördüğü za-
man da ondan korkmaması gerekirdi.
Dolayısıyla bu asanın Firavun’un önünde sihirbazların ortaya
atıkları nesneleri yutması, Kızıldeniz’in yarılarak İsrailoğulla-
483 Zemahşerî, s. 4/284; Razî, Tefsir, s. 10/528; Vehbi, s. 5/1715; Heller, s.
8/659.
484 Bk. Razî, Tefsir, s. 10/528.