Page 133 - hz_musa
P. 133

132  Prof. Dr. Mustafa ERDEM


           boyunca uzar ve çatalları da kova şeklini alırmış. Yine çatalları
           geceleyin kandile dönermiş. Karşısına bir düşman çıktığı zaman
           asa onlarla savaşır, canı bir meyve istediği zaman hemen asayı
           yere diker ve derhal asa bir ağaç gibi yeşerip yapraklanır ve
           meyve verirmiş. Azığını, su kırbasını onun üzerine asar, o da
           kendisi ile birlikte yanı sıra yürürmüş. Diktiği yerden su çıkar,
           çekip çıkardığı zaman su kaynağı kesilirmiş. Asa onu haşarat-
                         483
           tan korurmuş. ”
           Zemahşerî  tarafından  asa  ile  ilgili  nakledilen  ve  kesin  bilgi
           içermeyen bu rivayetler onun kıymetine işaret etmekte ve bu
           anlatımlar muhtemelen Hz. Musa’nın elinde bir mucize sebe-
           bi/aracı,  karakteri  taşımasından  kaynaklanmaktadır.  Önce-
           likle bu iki alıntı arasında da bazı farklılıklar bulunmaktadır.
           İkinci  alıntıda  Hz.  Musa’nın  onu  yere  dikmesi  halinde  ağaç
           olabileceğinden söz edilirken, onun gölge ihtiyacını temin için
           birinci alıntıda abasını ona astığından söz edilmektedir. Aynı
           şekilde ikinci alıntıda onun diktiği yerden su çıktığı söylen-
           mekte oysa birinci alıntıda kuyudan su çıkarma aracı olarak
           ondan yararlanıldığı anlatılmaktadır. 484

           Ayetlerden anlaşıldığına göre Hz. Musa’nın asasının sıradan
           bir asa olmadığı anlaşılmakta fakat onun mucizevi karakteri-
           nin sadece Hz. Musa’nın elinde gerçekleştiği görülmektedir.
           Asanın bu mucizevi karakterinin Hz. Musa peygamber olarak
           görevlendirildikten sonra gerçekleştiği tahmin edilmektedir.
           Eğer Hz. Musa peygamber olmadan önce onun mucizevi yönü-
           nü keşfetmiş olsa idi, Cenab-ı Allah “Elindeki nedir?” diye sor-
           duğunda onun özelliklerini sayarken mucizevi niteliklerinden
           de bahsetmesi, Tur Dağı’nda yılana dönüştüğünü gördüğü za-
           man da ondan korkmaması gerekirdi.

           Dolayısıyla bu asanın Firavun’un önünde sihirbazların ortaya
           atıkları nesneleri yutması, Kızıldeniz’in yarılarak İsrailoğulla-
           483  Zemahşerî, s. 4/284; Razî, Tefsir, s. 10/528; Vehbi, s. 5/1715; Heller, s.
               8/659.
           484  Bk. Razî, Tefsir, s. 10/528.
   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138