Page 138 - hz_musa
P. 138
Hz. MUSA 137
ilk sözleşmenin yapıldığı zaman mı, yoksa sürenin tamamlan-
dığı zaman mı evlendiğine dair de yine açıklayıcı bir bilgi yer
almamaktadır.
Hz. Musa’nın kendisine tayin edilen ve üzerinde anlaştıkları
sürenin tamamlanmasından sonra Hz. Şuayb’ın yanında ne
kadar kaldığı bilinmemektedir. Ancak müfessirler son yılı dol-
durduktan sonra Mısır’a dönmek için acele ettiği konusunda
görüş belirtmektedir. A. Neccar, Hz. Musa’nın Mısır’da başına
gelenleri düşündüğünde ve oradan ayrıldıktan sonra şartların
değiştiğini gösterir önemli bir hadise gerçekleşmediği gerek-
çesiyle onun geldiği yere geri dönmek için aceleci davranma-
495
yacağını söylemektedir. Tamamen kişisel değerlendirme-
lere açık olan bu durum, Hz. Musa’nın, ilahi buyruk tarafın-
dan yönlendirildiği, insanlığa hidayet etmek ve mazlum bir
toplumu zalimin elinden kurtarmak için peygamber olarak
görevlendirildiği düşünüldüğünde müfessirlerin değerlendir-
melerinde halkı oldukları anlaşılmaktadır. Nitekim Hz. Musa,
Firavun’a gönderildiği zaman şartlar değişmemiş ve ortalık
süt liman olmamıştır.
Maturidi, Kur’an-ı Kerim’in açıklamadığı bir konuda yorum
496
yapmanın doğru olmadığını söylerken, Vanî, pek çok konu-
da bu tür kapalı yerleri açıklama sadedinde bilgiler verdiği
gibi burada da boşlukları dolduracak rivayetler aktarmakta-
dır. Buna göre Hz. Musa, Hz. Şuayb ile aralarında konuştukları
iki süreyi de doldurduktan sonra onun küçük kızıyla evlenmiş
497
ve fazladan bir on yıl daha orada kalmıştır. Bu arada onun
hanımından Musun ve Melika Zad adında iki oğlu olmuştur.
Yahudi kaynaklarında Hz. Musa ile evlenen kızın adının Tsip-
pora olduğu ve yapılan evlilikten Gerşom ve Eliezer adında iki
oğlu dünyaya geldiği belirtilmektedir. 498
495 A. Neccar, s. 241.
496 Maturidi, s. 11/43
497 Vanî, s. 334; A. Neccar, s. 241; Mutavi’, s. 33. Ayrıca bk. Razî, Tefsir, s. 17/506.
498 Adam, s. 38. Tevrat’ta “Sippora” olarak geçmektedir. (Mısır’dan Çıkış,