Page 134 - hz_musa
P. 134
Hz. MUSA 133
rının Firavun’un zulmünden kurtuluşuna vesile olması onun
şanının yüceltilmesine katkı sağladığı ve sıradan bir asa ol-
485
madığını göstermiştir. Nitekim Hz. Musa’nın bütün bela ve
felaketlere, tehditlere onunla karşı çıktığı bundan dolayı da
Firavun ve yandaşlarının ondan korkup üzerine gitmekten çe-
486
kindikleri belirtilmiştir.
Hz. Musa’nın kullandığı asanın ezelden beri onun olacağı ve
bununla pek çok mucizeler gerçekleştireceği takdir olunmuş-
tur. Zira o, geçmişten itibaren bütün peygamberlerin bir şekil-
de eline geçmiş olmasına ve bu haliyle Hz. Şuayb’a kadar gel-
mesine rağmen onun mucizevi karakteri diğer peygamberle-
rin elinden gerçekleşmemiştir. Onlar sadece asanın asıl sahi-
bine ulaştırılması konusunda sorumluluk almış, onu korumak
ve kendilerinden sonra gelecek peygambere teslim etmekle
görevlendirilmiştir. Bir anlamda yakıcı özelliğe sahip olan
ateş her şeyi yakıp kül ederken Hz. İbrahim’in ona atıldığı za-
man bu özellikleri nasıl gerçekleşmemişse, Hz. Musa’nın eline
geçinceye kadar asa da mucize aracı olmamıştır. Burada şöyle
bir husus daha var ki o da ateşin yakma özelliğini yitirmesi,
asanın mucize vesilesi olması onların bizatihi kendinden kay-
naklanmamakta sadece Yüce Allah’ın dilemesi sonucu bu ka-
rakteri ortaya çıkmaktadır. Hatta denilir ki ateşin yakmaması
için İbrahim, asanın da mucize vesilesi olması için Musa’nın
487
elinde olması gerekir.
Hz. Şuayb’ın Hz. Musa’ya verdiği asa bu konuda başka husus-
ların da değerlendirilmesine kapı aralamaktadır. Bilindiği
üzere Hz. Musa ile kızların yaşlı babası arasındaki ilişkiler es-
nasında Hz. Şuayb’ın adının geçmemesi sebebiyle o kişinin Hz.
Şuayb değil onun yeğenlerinden birisi olabileceği üzerinde
durulmuştur. Oysa yukarda açıkladığımız bilgilerden Hz. Şu-
ayb tarafından Hz. Musa’ya verilen asanın onun yanında sak-
485 Bu konudaki rivayet ve değerlendirmeler için bk. Zemahşerî, s. 5/48.
486 Vehbi, s. 10/4100.
487 Vehbi, s. 10/4096.