Page 112 - hz_musa
P. 112
Hz. MUSA 111
Hz. Musa’ya kızlardan kendilerine yardım konusunda doğru-
dan ve açık bir şekilde herhangi bir istek gelmemiştir. O, insa-
ni, ahlaki acıma ve merhamet duygusunun tetiklemesi sonu-
cu, iyilik tutkusundan ve düşkünlere yardım etmek amacıyla,
onlara yardımcı olmak ve mağduriyetlerini gidermek istemiş
ve nasıl yardımcı olabileceğini sormuş, hiçbir karşılık bekle-
395
meksizin onların sürülerini sulamaya karar vermiştir. Hz.
Musa’nın kızların sürüsünü nasıl suladığı ile ilgili açıklayıcı
kesin bir bilgi bulunmamaktadır. Müfessirler, çeşitli kanallar-
dan elde ettikleri rivayetleri yorumlayarak bu konudaki kapa-
lılığı açmaya çalışmıştır.
Hz. Musa, kuyunun yanına giderek, sulama işlemi bittikten
ve sürülerini sulayan çobanların oradan ayrılmasından sonra
onlar tarafından kapatılan ancak birkaç kişinin kaldırabildi-
ği taştan kapağı yorgunluğuna ve açlıktan düştüğü halsizliğe
rağmen, yalnız başına kaldırmış ve kızların hayvanlarını su-
396
lamıştır. Bu konuyla alakalı başka bir rivayete göre ise Hz.
Musa kuyunun başının çok kalabalık olduğunu görünce ya-
kınlarda üzeri kapalı başka bir kuyu keşfetmiştir. Çok sayıda
insanın ancak kaldırabildiği bu kuyunun taş kapağını o tek ba-
397
şına kaldırmış ve koyunları sulamıştır. Hz. Musa’nın gücünü
kuvvetini ifade ve ispat için nakledilen bu türden rivayetlere
398
itibar etmek ne kadar doğrudur tartışılır. Dolayısıyla bun-
ları imanı gerektiren mutlak bilgiler olarak değerlendirmek
gerekmemektedir.
Hz. Musa’nın kızların sürüsünü sulamasında dini yönden bir
sakınca olmadığı hususunda şöyle denilmektedir: Öncelikle o
dönemin sosyal ve kültürel şartları gereği bu işte dini bir sa-
kınca olmadığı, dinin buna engel olmadığı söylenmiştir. Ayrıca
395 Eş-Şihava, s. 50.
396 Zemahşerî, 5/32-34; İbn Kesîr, Tefsir, s. 11/6202-6203, Kasas, s. 265; Ebu
Bekir İbn Arabi, s. 3/1466; Ebussuud, s. 6/505; Havva, s. 10/497.
397 Ebussuud, s. 6/505; Vehbi, s. 10/4087.
398 Razî, Tefsir, s. 17/499.