Page 108 - hz_musa
P. 108

Hz. MUSA  107



           Hz. Musa’nın Medyen’e gidişi ile ilgili çeşitli rivayetler bulun-
           maktadır. Bunların büyük çoğunluğu, meçhul bir konuyu bi-
           linebilir hale getirmek veya ayeti kerimeler arasında temas
           edilmeyen  hususlara  açıklık  kazandırmak  için  olsa  gerektir.
           Konu Hz. Musa olunca doğum anından itibaren ilahi koruma
           ve güvence altına alınan, bebekliğinde en ihtiyaç duyduğu za-
           man bile annesinin sütü dışında başkalarının sütünü emme-
           yen  bir  peygamberin,  böyle  önemli  bir  yolculukta  “Umarım
           Rabbim beni doğru yola iletir” diye dua ettiği halde kaderiyle
           baş başa kalması akla yatkın gelmemektedir. Nitekim Cenab-ı
           Allah, işledikleri pek çok, yanlış ve isyana rağmen Yahudilerin
                                        381
           on iki kabilesinin tamamını Tih Sahrası’nda günlerce bıkın-
                                                                  382
           caya kadar kudret helvası ve bıldırcın etiyle beslemişken,
           o  kavmin  kurtuluşu  için  peygamber  olarak  görevlendirdiği
           Hz. Musa’yı unutması ve ihmal etmesi Kur’anî verilerle bağ-
           daşmamaktadır. Elbette bir insan olarak yolculuk esnasında
           bazı sıkıntılar yaşaması ve acılar çekmesi ihtimal dâhilindedir.
           Nitekim Medyen’e ulaştığı zaman bir ağacın gölgesinde “Rab-
                                                                  383
           bim! Ben Senin bana lütfedeceğin her türlü iyiliğe muhtacım”
           sözlerinden bu durum gayet açık bir şekilde anlaşılmaktadır.
           Bu sebeplerden hangisi öne çıkarsa çıksın Hz. Musa’nın kendi-
           ni güvende hissedeceği bir yer aradığı muhakkaktır. Nitekim
           Medyen’e vardığında orada muhatap olduğu kişi (Hz. Şuayb )
           “Korkma, zalim bir kavmin elinden kurtulmuş oldun.”  384  diyerek
           onun  istek  ve  beklentilerine  karşılık  vermiştir.  Hz.  Şuayb’ın
           ona nasıl bir güvence verdiği tefsirciler tarafından farklı şekil-
           lerde yorumlanmıştır. Zira Mısır Medyen’e yaya yürüyüşüyle
           sekiz günlük bir mesafede bulunmakta ve Firavun o dönemin
           şartlarında sayısı binleri hatta milyonları bulan dünyanın en
           381  Tih, İslam kaynaklarında Mısır ile Filistin arasındaki bölge olarak isimlen-
               dirilmiştir. (Mustafa Sinanoğlu, TDV İslam Ansiklopedisi, “Sina”, İstanbul,
               2009, 37/222.)
           382  Bk. Bakara, 2/57; Araf, 7/160; Taha, 20/80.
           383  Kasas, 28/24.
           384   Kasas, 28/25.
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113