Page 106 - hz_musa
P. 106

Hz. MUSA  105



                                              374
           •  İslam dini geleneğinde Hz. Şuayb’ın  o yörede yaşayan bir
              peygamber olduğu hatırlanırsa, Hz. Musa’nın onun hakkın-
              da kısmen de olsa bir bilgi sahibi olması ve bu sebeple en
              güvenilir bir yer olarak onun yanını görmesi.

           •  O dönem şartlarında çevrede Mısır’a muhalefetiyle bilinen
              ve  bu  anlamda  Mısırlılardan  da  korkmayan  bir  yerleşim
              merkezi olarak tanınması. Medyen’de Firavun’a ait bir hâ-

           374  Peygamberler Tarihi, Kur’an-ı Kerim’in ve sahih hadislerin verdiği bilgiler
               dışında gaybi haberlerden oluşmaktadır. Nitekim Cenab-ı Allah Peygam-
               berimiz Hz. Muhammed’e bu tür bilgilerin vahiy yolu ile bildirilen gaybi
               bilgiler olduğunu hatırlatmıştır. (Bk. Âl-i İmran, 3/44; Hud, 11/49.) Bu ko-
               nuda Kur’an-ı Kerim dışında kalan bilgiler bilim insanları tarafından hep
               tartışılmış, ancak onlar karşılaştıkları zorlukları aşmak ve boşlukları dol-
               durmak maksadıyla, kendilerine göre ihtiyaç duydukları bilgileri bu tar-
               tışmalılar arasından seçerek kendi görüş ve düşüncelerini desteklemek
               yoluna gitmişlerdir. Hz. Şuayb konusunda kaynaklarda yer alan bilgiler de
               bu tür tartışılanlar arasında yer almaktadır. Kur’an-ı Kerim’de Hz. Musa ile
               onun yardım ettiği kızların babası olarak tanıtılan ihtiyarın kimliği de bu
               tartışmaların odağında bulunmaktadır. Zira Kur’an-ı Kerim’de bu kıssa ile
               ilgili olarak ihtiyarın adından söz edilmemiştir. Ancak tarihi kaynakların
               ve onların içerdiği rivayetlerin genelinde o şahsın Hz. Şuayb olduğu şek-
               linde değerlendirmeler yapılmış, fakat bazılarında Hz. Musa ile Hz. Şuayb
               arasında bir ilişki olmadığına dikkat çekilmiştir.  Mustafa Asım Köksal, Hz.
               Musa’nın Medyen hayatıyla ilgili bilgi verirken muhatap olduğu, kızların
               babası ve kayınpederi olan yaşlı adamı Hz. Şuayb olarak belirtmektedir.
               (Peygamberler Tarihi, 2/16-20.) Köksal, aynı kitabın birinci cildinde Hz.
               Şuayb hakkında bilgi verirken onun Hz. Musa ile ilişkilerine hiç değinme-
               mektedir. O, Kur’an-ı Kerim’deki bilgileri esas alarak onun Medyen halkı-
               na ve Eyke’lilere peygamberlikle görevlendirildiğini ve onların da inkâr,
               isyan ve şirk yanında işledikleri günahlar sebebiyle helak olduklarını ha-
               ber vermektedir. O, Cenab-ı Allah’ın Hz. Şuayb ile birlikte ona iman eden-
               leri bu azaptan rahmetiyle kurtardığını ve onların hep birlikte Mekke’ye
               gidip yerleştiğini ve vefatlarına kadar oradan ayrılmadıklarını belirtmek-
               tedir. (Cevded Paşa, s. 1/28; Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/327-335).
               Kur’an-ı Kerim’de Cenab-ı Allah “Korkma, zalim bir kavmin elinden kurtul-
               muş oldun.” (Kasas, 28/25) buyurarak onun güvenilir, korunaklı ve emin bir
               yere sığındığını ve buranın da Medyen (Kasas, 28/22-23) olduğunu haber
               vermekte ve Hz. Şuayb’ın da Medyen’lilere peygamber olarak gönderildiğini
               açıkça belirtmektedir. (Bk. Araf, 7/85-102; Hud, 11/84-95; Şuara, 26/176-
               189; Ankebut, 29/36-37.) Bu durumda Hz. Musa’nın Medyen halkı helak
               olduktan belli bir süre geçtikten sonra Hz. Şuayb ile bir araya gelmiş olma
               ihtimali ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmamızda biz, genel görüşe katılarak Hz.
               Musa’nın Medyen’e gelerek tanıştığı, kızlarından birisiyle evlendiği ve on yıl
               onun yanında hizmet ettiği, peygamberliğe giden yolda ona sahip çıkan, ko-
               ruyan, eğiten, yetiştiren kişinin Hz. Şuayb olabileceğini mümkün görmekte-
               yiz. Nitekim Ahmed Cevdet Paşa, onun Medyen’de iken kızlarından birisini
               Hz. Musa ile evlendirdiğini haber vermektedir. (Kasas-ı Enbiya, s. 11/28.)
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111