Page 104 - hz_musa
P. 104
Hz. MUSA 103
364
diği ve orayı tanımadığı halde niçin bu yolu ve şehri hedef
olarak seçtiği hususunda ortak bir görüş belirtmek yerine
farklı bilgiler nakletmektedir. Rivayete göre Hz. Musa, kendi-
si hakkındaki ölüm emrini duyduktan ve hemen Mısır’ı terk
etmesi gerektiği yönündeki tavsiyeyi dinledikten sonra nere-
ye gideceğini bilmeden “Ya Rab! Bu zalim kavmin elinden beni
kurtar!” diye dua ederek bulunduğu yerden derhal ayrılmıştır.
Bu sırada bir melek gelip Hz. Musa’ya yol göstermiş ve Med-
365
yen’e kadar kendisine refakat etmiştir.
Mevdudî, Medyen halkının Mısır’ın siyasi ve askeri etkisinden
korunduğunu, Hz. Musa’nın Mısır’ı terk ettikten sonra öncelikle
366
Medyen’i seçmesinin sebebinin bu olduğunu belirtmiştir. Bazı-
ları Hz. Musa yola çıktığında Medyen’i düşünmediğini Cenab-ı Al-
lah’ın onu oraya yönlendirdiğini söylerken bazıları Hz. Musa’nın
Mısır’dan ayrılıp yola çıkarken oraya gitmeyi kafasına koyduğu-
nu iddia etmektedir. “Musa Medyen’e yönelince, ‘Ümit ederim ki,
367
Rabbim doğru yolu bulmama yardımcı olur.” ayeti kerimesin-
den anlaşıldığı kadarıyla Hz. Musa Medyen’i bilmekte fakat oraya
nasıl gidileceğini bilmemektedir. Cenab-ı Allah’ın onun maksadı-
nın gerçekleşmesine yardımcı olacağını düşünmüştür.
Hz. Musa, korku ve telaştan herhangi bir yol hazırlığı yapama-
mış, yanına herhangi bir yiyecek, binit almamış, sadece Cena-
b-ı Allah’a sığınarak, bulunduğu yerin güney doğu istikame-
tinde Şuayb peygamberin yaşadığı Medyen’e doğru hiçbir ka-
368
fileye katılmadan sekiz günlük yola tek başına koyulmuştur.
Mısır’dan çıkarken asker ve polislere yakalanmaması, yol gü-
venliğini temin etmesi veya gideceği hedefe sağ salim ulaşa-
bilmesi için Cenab-ı Allah’ın yol göstermek ve rehberlik etmek
369
üzere Cebrail’i ona görevlendirdiği ileri sürülmüştür. Razî,
364 Zemahşerî, s. 55/30.
365 Tecrid’i Sarih, s. 7/22.
366 Mevdudî, s. 4/171.
367 Kasas, 28/22.
368 Sabunî, 11. Fasikül, s. 33; A. Neccar, s. 231; Şelebi, s. 62.
369 Ebussuud, s. 6/504; Mevdudî, s. 4/171; Sabunî, 11. Fasikül, s. 33.