Page 32 - Hz_ibrahim
P. 32

30  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  31



           dönemde kimin kral olduğunun dahi kesin olmadığı üzerin-                      yerleşim merkezinde doğduğunu, atalarının marangoz oldu-
           de durulmaktadır. Hatta buna paralel olarak da Hz. İbrahim                    ğunu,    put  yaparak  ve  tapınmak  isteyenlere  onları  satarak
           ile tartışan kralın Hammurabi olabileceği de iddia edilmek-                   geçindiklerini, babasının benzer işlerle uğraştığını, sonradan
           tedir 46                                                                      Nemrud’un  yanında  etkili  bir  görevde  bulunduğunu  haber
                                                                                         vermektedir. 53
           Ebussud Efendi, sihir konusunu işlerken, Keldanilerden söz
           etmekte  ve  onların  eski  zaman  toplumlarından  olduğunu                   Kur’an-ı Kerim’de, Hz. İbrahim’in babasının puta tapan Âzer
                                                                                                                             54
           söylemektedir. O, Keldanilerin, âlemdeki düzeni sağladığına,                  adında  birisi  olduğu  bildirilmektedir.   Buna  karşılık  onun
           hayır  ve  şerrin,  mutluluk  ve  üzüntünün  kaynağı  olduğuna,               annesinden hiç söz edilmemektedir. Hâlbuki İslam kaynakla-
           gökyüzü  ve  yeryüzü  güçlerinin  bir  araya  gelmesiyle  olağa-              rında onun annesinin adının Ûşa/Nuna/Ebyuna olduğu be-
           nüstü  olayların  gerçekleşmesine  vesile  teşkil  ettiğine  inan-            lirtilmekte, babası dâhil olmak üzere Hz. Nuh’a kadar bütün
                                                                                                                 55
           dıkları için yıldızlara ibadet ettiklerini belirterek, onların bu             soy kütüğü verilmektedir.  İbn Kesir, onun annesinin adıyla
           söylemlerini  yok  etmek  için  Cenab-ı  Allah’ın  Hz.  İbrahim’i             ilgili naklettiği rivayetlerden “Umliye”, “Buna” isimlerini kay-
           gönderdiğini belirtmektedir. 47                                               detmekte ve soyunun Sam b. Nuh’a ulaştığını haber vermek-
                                                                                         tedir. Ayrıca Tarah’ın/Âzer’in, İbrahim ve karısı Sare, kardeşi
           İbn Sa’d, Hz. İbrahim’in babasının adını zikretmeksizin ehli
                                                                                         Harran’ın oğlu Lut ile birlikte Kenaneli’ne gitmek üzere Kel-
           Harran olduğunu, Nemrud zamanında putlarla ilgilendiğini
                                                                                         danilerin yurdundan ayrıldığı, buradan Harran’a yerleştiği ve
           söylemekte ve annesinin adının Nuna olduğunu haber ver-
                                                                                         250 yaşında orada öldüğü belirtilmektedir. Bu bilgiler onun
           mektedir. Ona göre Hz. İbrahim Hürmüzcerd’de doğmuş son-
                                                                                                                                                56
                                                                                         Harran’da  değil  Babil’de  doğduğunu  ortaya  koymaktadır.
                                          48
           ra Babil’deki Kusa’ya göç etmiştir.
                                           49
           Rivayete göre; Terah/Âzer Harran  halkından idi. Harran’da                    53  Taberi, s. 1/233; İbn Kesir, Kısas, s. 1/117;  Şihava, s. 2/106; İbn Kesir, Kı-
                                                                                             sas, s. 1/117;  Şihava, s. 2/106; Neccar, s. 118.
                                                             50
           kıtlık olunca evini ve ailesini iddiaya göre Nemrud’un  ken-
                                                                                         54  bk.  En’am,  6/74.  Ayeti  kerimeden  Hz.  İbrahim’in  babasının  adının  Âzer
                                                  51
           disinin kurduğu ve kulesini yaptığı Babil  şehri yakınların-                      olduğu  anlaşılmaktadır.  Tarih  kitaplarında  ise  onun  adının  Tarah  oldu-
                                 52
           daki  Kusa’ya  taşımıştır.   Tarih  kitaplarındaki  rivayetler  de                ğundan  söz  edilmektedir.  Muhtemelen  Hz.  Yakub  ve  İsrail  örnekliğinde
                                                                                             olduğu gibi birincisinin isim, ikincisinin lakap olması mümkündür. “Secde
           Hz. İbrahim’in Irak coğrafyasındaki Kusa denilen bir köyde/
                                                                                             edenler arasında dolaşmanı da (görüyor)”. ( Şuara, 26/219) ayetini açık-
                                                                                             larken İbn Abbas: “Allah senin bir peygamberin sulbundan diğer peygambe-
           46   Havva, s. 2/148.                                                             rin sulbuna intikal ede ede nihayet nasıl bir nebi olarak çıktığını görendir.”
                                                                                             şeklinde tefsir etmiştir. (Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, TDV, s. 375.)
           47   Ebussuud, s. 1/316.
                                                                                             Bu durumda Hz. Peygamber’in soyunda kâfirin olmaması gerekir. Âzer ise
           48   İbn Sa’d, Tabakatü’l-Kübra, Beyrut, Tarihsiz, s. 1/46.
                                                                                             kâfirdir denilmektedir. Ayrıca Arapçada “eb” kelimesinin baba ile birlikte
           49   Harran, Âzer’in oğlu Hz. İbrahim’in kardeşi ve Hz. Lut’un babası Haran       amca anlamına geldiği, bazı kaynaklarda ise Hz. İbrahim’in babasının Ta-
              tarafından kurulduğu için bu ismi almıştır. (Taberi, s. 1/313.)                rah, amcasının Âzer olduğu rivayet edilmektedir. Bütün bunların yanında
           50    Taberi  Tarih’inde,  yeryüzü  kralları  olarak  isimlendirdiği,  dünyaya  hük-  Hz. İbrahim’in kendi kişilik ve inanç değerlerinin kâfir bile olsa babasına
              meden kralların Nemrud, Süleyman b. Davut, Zülkarneyn ve Buhturnasır           saygısızlık etmeyecek bir düzeyde olduğu belirtilerek, onun adına babası
              isminde dört kişi olduğunu ve Nemrud’un da zamanında doğusuyla ve ba-          ile ilgili anlatılan sert ifadelerden, Âzer’in babası olmadığını iddia edenler
              tısıyla bütün yeryüzünün kralı olduğunu belirtmektedir. (Taberi, s. 1/234.)    de bulunmaktadır. (Yazır, 3/164.)
           51   Kur’an Yolu, s. 1/409.                                                   55   Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/142; Harman, İbrahim, s. 21/269.
           52   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/142.                                   56   İbn Kesir, Kısas, s. 117.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37