Page 34 - Hz_ibrahim
P. 34

32  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  33



           İbn Kesir, Kısasü’l-Enbiya isimli eserinde bu bilgileri verirken              Kerim’de onun babasının adı herhangi bir farklı yoruma ihti-
           Tefsir’inde İbn Abbas’tan nakledilen bir rivayete dayanarak:                  yaç hissettirmeyecek kadar açık bir şekilde Âzer olarak belir-
           “Hani İbrahim babası Âzer’e demişti ki…” ayetindeki Âzer ile                  tilmektedir. Bu sebeple onun doğru olduğunu kabul etmek ve
           putun kastedildiğini; “İbrahim’in babasının isminin Tareh, an-                kendi aralarında tartışmalı konulardan uzak durmak yararlı
           nesinin  isminin  Mesani,  hanımının  isminin  Sare  olduğunu…”               olacaktır. Hz. İbrahim’in annesinin ve doğum yerinin adı ko-
           belirtmiştir. İbn Kesir, Mücahid ve Süddi’nin, Âzer kelimesi-                 nusunda Kur’an-ı Kerim’de bir açıklamada bulunulmadığına
           nin putlardan birisinin adı olduğunu söylediğine işaret ettik-                göre tarihe mal olmuş bir konuda ihsası reyde bulunmak, za-
           ten sonra o, “Bu puta hizmeti yüzünden ona Âzer ismi galip                    ten meçhul olana katkı yapmaktan başka bir fayda sağlama-
                                                            57
           gelmiş gibidir.” şeklinde bir yorumda bulunmaktadır.  Neşet                   yacaktır.
           Çağatay ise İbrahim Peygamber’in babası Âzer (veya Tareh)
           diyerek İbn Kesir ile aynı görüşü paylaşırken anasının adının
           Uşa olduğunu nakletmektedir. 58
           Hz. İbrahim’in hayat ve peygamberlik mücadelesi esnasında
           yaşadığı  seyahatlerle  ilgili  olarak  Hıristiyan  kaynaklarında
           şöyle bir özet bilgi sunulmaktadır. Hz. İbrahim Irak’ın güne-
           yinde Fırat ve Dicle Nehirlerinin birleştiği yere yakın Ur şeh-
           rinde doğmuş, sonra daha kuzeye doğru giderek önce Babil’e
           arkasından da Harran’a gitmiştir. Daha sonra oradan tekrar
           güneye yönelerek Şam/Filistin/Ürdün bölgesine, oradan da
           Mısır’a gitmiştir. Mısır dönüşü sonrasında da Tanrı’nın ken-
           disine verdiği kutsal Filistin topraklarına yerleşmiş ve başka
                             59
           yere ayrılmamıştır.  Burada verilen bilgide onun Mekke’ye
           yaptığı  seyahatlerden  söz  edilmemekte,  bu  yolculuklar  yok
           sayılmaktadır.
           Eldeki mevcut kaynaklarda Hz. İbrahim’in baba ve annesinin
           isimleri  ile  ilgili  ortak  bir  kanaatin  oluşmadığı  dikkat  çek-
           mektedir.  İslami  kaynaklar  üzerindeki  İsrailiyyat  etkisiyle
           babasının isminin Terah/Tarah olduğu yönündeki yaygın bir
           görüş ileri sürülmekle birlikte bizi bu görüşü kabule zorlaya-
           cak kesin bir bilgi ve delil bulunmamaktadır. Oysa Kur’an-ı


           57   İbn Kesir, Tefsir, s. 6/2707.
           58  Neşet Çağatay, İslam Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara, 1982, s. 5.
           59   Dairetü’l-Mearifi’l-Kitabiyye, Kahire, 1988, s. 1/21.
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39