Page 35 - Hz_ibrahim
P. 35

32  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  33



 İbn Kesir, Kısasü’l-Enbiya isimli eserinde bu bilgileri verirken   Kerim’de onun babasının adı herhangi bir farklı yoruma ihti-
 Tefsir’inde İbn Abbas’tan nakledilen bir rivayete dayanarak:   yaç hissettirmeyecek kadar açık bir şekilde Âzer olarak belir-
 “Hani İbrahim babası Âzer’e demişti ki…” ayetindeki Âzer ile   tilmektedir. Bu sebeple onun doğru olduğunu kabul etmek ve
 putun kastedildiğini; “İbrahim’in babasının isminin Tareh, an-  kendi aralarında tartışmalı konulardan uzak durmak yararlı
 nesinin  isminin  Mesani,  hanımının  isminin  Sare  olduğunu…”   olacaktır. Hz. İbrahim’in annesinin ve doğum yerinin adı ko-
 belirtmiştir. İbn Kesir, Mücahid ve Süddi’nin, Âzer kelimesi-  nusunda Kur’an-ı Kerim’de bir açıklamada bulunulmadığına
 nin putlardan birisinin adı olduğunu söylediğine işaret ettik-  göre tarihe mal olmuş bir konuda ihsası reyde bulunmak, za-
 ten sonra o, “Bu puta hizmeti yüzünden ona Âzer ismi galip   ten meçhul olana katkı yapmaktan başka bir fayda sağlama-
 57
 gelmiş gibidir.” şeklinde bir yorumda bulunmaktadır.  Neşet   yacaktır.
 Çağatay ise İbrahim Peygamber’in babası Âzer (veya Tareh)
 diyerek İbn Kesir ile aynı görüşü paylaşırken anasının adının
 Uşa olduğunu nakletmektedir. 58
 Hz. İbrahim’in hayat ve peygamberlik mücadelesi esnasında
 yaşadığı  seyahatlerle  ilgili  olarak  Hıristiyan  kaynaklarında
 şöyle bir özet bilgi sunulmaktadır. Hz. İbrahim Irak’ın güne-
 yinde Fırat ve Dicle Nehirlerinin birleştiği yere yakın Ur şeh-
 rinde doğmuş, sonra daha kuzeye doğru giderek önce Babil’e
 arkasından da Harran’a gitmiştir. Daha sonra oradan tekrar
 güneye yönelerek Şam/Filistin/Ürdün bölgesine, oradan da
 Mısır’a gitmiştir. Mısır dönüşü sonrasında da Tanrı’nın ken-
 disine verdiği kutsal Filistin topraklarına yerleşmiş ve başka
 59
 yere ayrılmamıştır.  Burada verilen bilgide onun Mekke’ye
 yaptığı  seyahatlerden  söz  edilmemekte,  bu  yolculuklar  yok
 sayılmaktadır.
 Eldeki mevcut kaynaklarda Hz. İbrahim’in baba ve annesinin
 isimleri  ile  ilgili  ortak  bir  kanaatin  oluşmadığı  dikkat  çek-
 mektedir.  İslami  kaynaklar  üzerindeki  İsrailiyyat  etkisiyle
 babasının isminin Terah/Tarah olduğu yönündeki yaygın bir
 görüş ileri sürülmekle birlikte bizi bu görüşü kabule zorlaya-
 cak kesin bir bilgi ve delil bulunmamaktadır. Oysa Kur’an-ı


 57   İbn Kesir, Tefsir, s. 6/2707.
 58  Neşet Çağatay, İslam Öncesi Arap Tarihi ve Cahiliye Çağı, Ankara, 1982, s. 5.
 59   Dairetü’l-Mearifi’l-Kitabiyye, Kahire, 1988, s. 1/21.
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40