Page 33 - Hz_ibrahim
P. 33

30  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  31



 dönemde kimin kral olduğunun dahi kesin olmadığı üzerin-  yerleşim merkezinde doğduğunu, atalarının marangoz oldu-
 de durulmaktadır. Hatta buna paralel olarak da Hz. İbrahim   ğunu,    put  yaparak  ve  tapınmak  isteyenlere  onları  satarak
 ile tartışan kralın Hammurabi olabileceği de iddia edilmek-  geçindiklerini, babasının benzer işlerle uğraştığını, sonradan
 tedir 46    Nemrud’un  yanında  etkili  bir  görevde  bulunduğunu  haber
             vermektedir. 53
 Ebussud Efendi, sihir konusunu işlerken, Keldanilerden söz
 etmekte  ve  onların  eski  zaman  toplumlarından  olduğunu   Kur’an-ı Kerim’de, Hz. İbrahim’in babasının puta tapan Âzer
                                                54
 söylemektedir. O, Keldanilerin, âlemdeki düzeni sağladığına,   adında  birisi  olduğu  bildirilmektedir.   Buna  karşılık  onun
 hayır  ve  şerrin,  mutluluk  ve  üzüntünün  kaynağı  olduğuna,   annesinden hiç söz edilmemektedir. Hâlbuki İslam kaynakla-
 gökyüzü  ve  yeryüzü  güçlerinin  bir  araya  gelmesiyle  olağa-  rında onun annesinin adının Ûşa/Nuna/Ebyuna olduğu be-
 nüstü  olayların  gerçekleşmesine  vesile  teşkil  ettiğine  inan-  lirtilmekte, babası dâhil olmak üzere Hz. Nuh’a kadar bütün
                                     55
 dıkları için yıldızlara ibadet ettiklerini belirterek, onların bu   soy kütüğü verilmektedir.  İbn Kesir, onun annesinin adıyla
 söylemlerini  yok  etmek  için  Cenab-ı  Allah’ın  Hz.  İbrahim’i   ilgili naklettiği rivayetlerden “Umliye”, “Buna” isimlerini kay-
 gönderdiğini belirtmektedir. 47  detmekte ve soyunun Sam b. Nuh’a ulaştığını haber vermek-
             tedir. Ayrıca Tarah’ın/Âzer’in, İbrahim ve karısı Sare, kardeşi
 İbn Sa’d, Hz. İbrahim’in babasının adını zikretmeksizin ehli
             Harran’ın oğlu Lut ile birlikte Kenaneli’ne gitmek üzere Kel-
 Harran olduğunu, Nemrud zamanında putlarla ilgilendiğini
             danilerin yurdundan ayrıldığı, buradan Harran’a yerleştiği ve
 söylemekte ve annesinin adının Nuna olduğunu haber ver-
             250 yaşında orada öldüğü belirtilmektedir. Bu bilgiler onun
 mektedir. Ona göre Hz. İbrahim Hürmüzcerd’de doğmuş son-
                                                                    56
             Harran’da  değil  Babil’de  doğduğunu  ortaya  koymaktadır.
 48
 ra Babil’deki Kusa’ya göç etmiştir.
 49
 Rivayete göre; Terah/Âzer Harran  halkından idi. Harran’da   53  Taberi, s. 1/233; İbn Kesir, Kısas, s. 1/117;  Şihava, s. 2/106; İbn Kesir, Kı-
                sas, s. 1/117;  Şihava, s. 2/106; Neccar, s. 118.
 50
 kıtlık olunca evini ve ailesini iddiaya göre Nemrud’un  ken-
             54  bk.  En’am,  6/74.  Ayeti  kerimeden  Hz.  İbrahim’in  babasının  adının  Âzer
 51
 disinin kurduğu ve kulesini yaptığı Babil  şehri yakınların-  olduğu  anlaşılmaktadır.  Tarih  kitaplarında  ise  onun  adının  Tarah  oldu-
 52
 daki  Kusa’ya  taşımıştır.   Tarih  kitaplarındaki  rivayetler  de   ğundan  söz  edilmektedir.  Muhtemelen  Hz.  Yakub  ve  İsrail  örnekliğinde
                olduğu gibi birincisinin isim, ikincisinin lakap olması mümkündür. “Secde
 Hz. İbrahim’in Irak coğrafyasındaki Kusa denilen bir köyde/
                edenler arasında dolaşmanı da (görüyor)”. ( Şuara, 26/219) ayetini açık-
                larken İbn Abbas: “Allah senin bir peygamberin sulbundan diğer peygambe-
 46   Havva, s. 2/148.  rin sulbuna intikal ede ede nihayet nasıl bir nebi olarak çıktığını görendir.”
                şeklinde tefsir etmiştir. (Kur’an-ı Kerim ve Açıklamalı Meali, TDV, s. 375.)
 47   Ebussuud, s. 1/316.
                Bu durumda Hz. Peygamber’in soyunda kâfirin olmaması gerekir. Âzer ise
 48   İbn Sa’d, Tabakatü’l-Kübra, Beyrut, Tarihsiz, s. 1/46.
                kâfirdir denilmektedir. Ayrıca Arapçada “eb” kelimesinin baba ile birlikte
 49   Harran, Âzer’in oğlu Hz. İbrahim’in kardeşi ve Hz. Lut’un babası Haran   amca anlamına geldiği, bazı kaynaklarda ise Hz. İbrahim’in babasının Ta-
 tarafından kurulduğu için bu ismi almıştır. (Taberi, s. 1/313.)  rah, amcasının Âzer olduğu rivayet edilmektedir. Bütün bunların yanında
 50    Taberi  Tarih’inde,  yeryüzü  kralları  olarak  isimlendirdiği,  dünyaya  hük-  Hz. İbrahim’in kendi kişilik ve inanç değerlerinin kâfir bile olsa babasına
 meden kralların Nemrud, Süleyman b. Davut, Zülkarneyn ve Buhturnasır   saygısızlık etmeyecek bir düzeyde olduğu belirtilerek, onun adına babası
 isminde dört kişi olduğunu ve Nemrud’un da zamanında doğusuyla ve ba-  ile ilgili anlatılan sert ifadelerden, Âzer’in babası olmadığını iddia edenler
 tısıyla bütün yeryüzünün kralı olduğunu belirtmektedir. (Taberi, s. 1/234.)   de bulunmaktadır. (Yazır, 3/164.)
 51   Kur’an Yolu, s. 1/409.  55   Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/142; Harman, İbrahim, s. 21/269.
 52   Köksal, Peygamberler Tarihi, s. 1/142.    56   İbn Kesir, Kısas, s. 117.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38