Page 28 - Hz_ibrahim
P. 28
26 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 27
35
miş o bu konuda yapılan pek çok yorumu nakletmiş ve sonuç secde ederler;”, “Göklerde ve yerde olan herkes istisnasız, kul
36
olarak şöyle bir değerlendirmede bulunmuştur: olarak Rahman’a gelecektir” ayetlerini esas alanlar, kâfirle-
“Bil ki, Hz. İbrahim’in babasının ismi Âzer olmadığı hususunda rin de Allah’ın kulu olma ortak paydasından hareket ederek,
çok açık bir delil bulunmuş olsaydı, o zaman bu gibi değerlen- putlara taptığı için Âzer’in Hz. İbrahim’in babası olmadığı fik-
dirmelere girmek gerekirdi. Hâlbuki böyle bir delil yoktur. O rini iddia edenlerin bu düşüncelerinin Kur’an-ı Kerim’e aykı-
halde, hangi ihtiyaç bizi böyle bir yoruma götürmüştür. Ayetin rı olduğunu ileri sürmektedirler. Ayrıca Hz. İbrahim’in babası
zahirinin delalet ettiği mananın doğruluğuna dair en kuvvetli ile ilgili Kur’an-ı Kerim’de geçen üzüntü içeren, onun için dua
delil, Yahudi, Hıristiyan ve müşriklerin, Hz. Peygamber’i yalan- ve af dileyen sözleri, bir oğlun babası ile ilgili ifadelerine uy-
lama ve ona karşı öfkelerini ortaya koymada son derece hırslı gun düşmektedir. Dolayısıyla bu durumda, aklın da onayladı-
olmalarıdır. Binaenaleyh eğer ayetin bildirdiği bu nesep (baba- ğı şekliyle Âzer, Hz. İbrahim’in amcası değil gerçek anlamda
lık) yalan olsaydı, örfen Yahudi, Hıristiyan ve müşriklerin Hz. babasıdır. Hz. Âdem’i topraktan yaratan, Hz. İsa’yı babasız
Peygamberi yalanlama hususunda susup kalmaları imkânsız olarak dünyaya getiren, taşın içinden suyu çıkartan, dünya-
olurdu. Onlar, onu bu hususta yalanlamadıklarına göre, bu ne- yı yoktan var eden Allah’ın Hz. İbrahim’i de kâfir bir aileden
37
sebin doğru olduğunu anlarız.” bir peygamber yapması O’nun kudreti dâhilindedir. Bütün
32
bunların yanında Tevrat ve İncillerde Hz. İbrahim’in babası-
Kur’an-ı Kerim’de belirtildiğine göre, Âzer oğlu Hz. İbrahim’in nın adının Âzer olduğundan söz edilmemektedir. Tevrat’ta ise
bütün uyarılarına karşılık putperestlikten vazgeçmemiştir. onun adının Terah olduğu açıklanırken ne işle meşgul olduğu
Hatta Hz. İbrahim’in, babasının affedilmesi için yaptığı dua konusu üzerinde durulmamaktadır. 38
33
da kabul edilmemiştir. Âzer’in puta tapan birisi olarak Hz.
İbrahim gibi bir peygamberin babası ve Peygamberimiz Hz.
c- Hz. İbrahim’in Doğduğu Yer ve Zaman
Muhammed’in dedesi olamayacağı veya Hz. İbrahim gibi ha-
lim selim bir peygamberin, babası için ağır ithamlarda bulu- Hz. Nuh, yeni gelecek nesillerin batıl inançlardan etkilen-
namayacağı gerekçesiyle onun Hz. İbrahim’in babası olama- memesi için yaşadığı çağdaki günahkârların tamamının yok
yacağını iddia edenler olmuştur. 34 olmasını istemiş ve çok sınırlı sayıda inananlar Hz. Nuh ile
“Peygamberler kâfirlerin soyundan gelmez” fikrinden hareket birlikte gemiye alınarak kurtulmuş, geride kalan bütün insan-
ederek, Hz. İbrahim’in babasının Müslüman birisi olabilece- lar Tufan’da helak olmuştur. Nasıl ki Hz. Âdem gibi bir pey-
ği, putlara tapan Âzer’in ise onun amcası olduğu yönünde id- gamber soyundan gelmelerine rağmen başta kendi oğlu Ka-
diaları ileri sürenlere karşı başka ayeti kerimelerle cevap ve- bil olmak üzere zamanla insanlar nefislerine, şeytana uyarak
renlere de rastlanmaktadır. “Göklerde ve yerde bulunanlar da, yoldan çıkmış ve Allah’a isyan eder hâle gelmişse, Hz. Nuh ile
onların gölgeleri de, sabah akşam ister istemez sadece Allah’a birlikte Tufan’dan kurtulanların nesli de benzer şekilde batı-
32 Razi, Tefsir, s. 9/509. Bu konuda geniş bilgi için bk. Razi, Tefsir s. 9/508- 35 Ra’d, 13/15.
513. 36 Meryem, 19/93.
33 Bk. Tevbe, 9/114; Meryem 19/41-49. 37 Şihava, 2/102-106.
34 Vani, s. 1/103-105. 38 Tevrat, 11/26-32.