Page 31 - Hz_ibrahim
P. 31

28  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                               Hz. İBRAHİM  29



 la yönelmiş ve Allah’a şirk koşmaya başlamıştır. Hz. İbrahim   him’in yaşadığı dönemin yaklaşık MÖ XX. yüzyıllarda olduğu-
 doğmadan önce Nuh Tufanı’nın etkileri ve Tevhit inancı ne-  nu ve bu zamanda onun yaşadığı coğrafyada yani Ur şehrinde
                                                                    41
 redeyse unutulmaya yüz tutmuştur. İnsanlar, Allah’a ibadet   Keldanilerin değil Elamlıların bulunduğunu belirtmektedir.
 yerine insanlara kulluk eder hâle gelmiş, gök cisimlerine ve
                                                              42
             Ur  şehri  bazı  çevrelerce  Urfa  ile  karıştırılmaktadır.   Tarihi
 onların  yeryüzündeki  temsilcisi  putlara  tapınmaya  başlan-
             kaynakların ortak değerlendirmesine göre Ur şehri eski Babil
 mış, insanlar maddeye yönelmiş, para, mal gibi dünyalıklar
             ülkesinin güneyinde yer almaktadır. Dicle ve Fırat Nehirleri
 her kutsalın yerini almış, lüks ve israf hayatın vazgeçilmezi
             arasında bulunan bu şehir, zamanla Dicle Nehri’nin yatak de-
 hâline gelmiştir.
             ğiştirmesi sonucu iki ırmağın dışında kalmakla birlikte Basra
 MEB  İslam  Ansiklopedisi  “İbrahim”  maddesinde  Hz.  İbra-  Körfezi’ne yakın bir yerde bulunmaktadır. 43
 him’in doğum tarihi ile ilgili şu ifadeler yer almaktadır: “Tu-
 fan’dan  sonra  1263’de  veya  dünyanın  yaratılışından  sonra   Kur’an-ı Kerim’de, Hz. İbrahim’in başından geçen olaylar ve
 3337’de doğan İbrahim, mezkûr vesaikin mukayesesinden an-  tevhit mücadelesiyle alakalı detaylı denebilecek bilgiler ve-
 laşıldığına göre Nuh’tan veya dünya yaratıldıktan 1918 sene   rilmesine karşılık, onun doğumu, doğum yeri, en önemli düş-
 39
 sonra doğmuştur.”  Kendi içinde bile çelişkilerle dolu Hz. İb-  manı olarak tarihî rivayetlerde adı sıklıkla kullanılan Nem-
 rahim’in doğumuyla ilgili verilen bu tarihlere her zaman kuş-  rud’un ismi ve yaşadığı tarih hakkında söz edilmemektedir.
 kuyla yaklaşmak gerekmektedir. Zira bunların hepsi Tevrat
             İslam kaynaklarının pek çoğunun kendisinden yararlandığı
 kaynaklı  tarihlendirmeler  olup  son  zamanlarda  yapılan  ar-
             Taberi, Hz. İbrahim’in soy ağacı olarak Tevrat’ta verilen isim-
 keolojik çalışmalarda öne çıkan verilerle bağdaşmamaktadır.
             leri tekrarlamaktadır. O, Hz. İbrahim’in doğum yeri hakkında
 Said  Havva,  arkeolojik  çalışmaların  Hz.  İbrahim’in  yaşadığı   ittifak olmadığını, bu konuda çeşitli yerlerden söz edildiğini,
 döneme  ait  açık  ve  net  bilgiler  veremediğini,  İslami  nasla-  ancak  bütün  bilim  insanlarının  onun  Nemrud  zamanında
 rın da bu konuda bir şey söylemediğini belirtmektedir. Bu ve   doğduğu hususunda birleştiklerini belirtmektedir.   Abdul-
                                                            44
 buna benzer başka konularda kitap ehlinden gelen bilgilere   halim Mahmud, Hz. İbrahim’in zalim bir hükümdar olarak bi-
 de güvenme imkânının olmadığını ileri sürmektedir. Çeşitli   linen Nemrud zamanında Babil bölgesinde dünyaya geldiğini
 bilim insanlarınca yapılan çalışmaların ve bu konuda verilen   belirterek bu görüşü paylaşmaktadır.  Ancak Hz. İbrahim’in
                                                45
 tarihlerin, nakledilen rivayetlerin Hz. İbrahim’in yaşadığı za-  doğumuyla  ilgili  tarihlendirmelere  güvenilemeyeceği  ve  bu
 manı tam olarak bilmemize imkân sağlamadığını, bu sebeple
 onun tartıştığı hükümdarın kimliğini tespitte katkı sağlama-  41  Kuzgun,  Hz. İbrahim, s. 38.
 40
 dığını iddia etmektedir.  Böylece o, Hz. İbrahim’in doğum ta-  42  Bütün kaynaklar, Hz. İbrahim Ur şehrinde doğduğu konusunda hemfikir-
                dir. Ancak Ur şehrinin adı ve yeri konusunda kaynaklarda farklı görüşler
 rihi ile ilgili tarihlendirmeleri güvenilir bulmamaktadır.
                ileri sürülmektedir. Ur şehrinin Urfa olduğu, tahminen 5000 sene önce ku-
                rulduğu ve Nemrud’un da orada yaşayan zalim bir kral olduğu iddia edil-
 Kesin tarih vermekten kaçınan Şaban Kuzgun, yukarıda Wen-
                mektedir. (Rıza Nergis, Hz. İbrahim ve Nemrud, Ankara, Tarihsiz, s. 9.)
 sinck  tarafından  verilen  bilgilerle  uyumlu  olarak,  Hz.  İbra-  43  Kuzgun, Hz. İbrahim, s. 45.
             44  Ebu Cafer Muhammed b. Cerir et- Taberi, Tarihu’t-Taberi, Kahire, Tarihsiz,
 39   Wensinck, İbrahim, s. 5-II/ 878.  s. 1/233.
 40   Havva, s. 2/148-149.  45  Abdulhalim Mahmud, Maa’l-Enbiyai ve’r-Rusul, Kahire, Tarihsiz, s. 116.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36