Page 36 - Hz_ibrahim
P. 36

34  Prof. Dr. Mustafa ERDEM                                                                                                    Hz. İBRAHİM  35



                                                                                                                                                64
                                                                                         dilmektedir. Bunun yanında uzun süre iktidarda kaldığı için
           NEMRUD                                                                        azgınlaşan bir kralın aşırı baskı ve zulüm sonrasında, yönetti-
                                                                                         ği toplumun insani fonksiyonlarını kullanmaktan âciz kalarak
                                                    60
           Hz. İbrahim, putperest bir toplum içerisinde, Irak/Babil coğ-                 sindirilmiş olması da muhtemeldir.
           rafyasında kendisini Tanrı olarak ilan eden, çok güçlü ve fizik
                                                                                         Hz. İbrahim’in, içinde yaşadığı toplumun sapkınlıklarıyla mü-
           olarak çok iri yapılı bir devlet başkanı olan Nemrud b. Ken’an
                                                                                         cadeleye başladığı dönemlerdeki tartışmalarından zamanın
           zamanında dünyaya gelmiştir. Rivayete göre babası Kenan da
                                                                                         kralı  Nemrud’un  kendini  Tanrı  yerine  koyduğu,  kavminin
           kendisinden önce devlet başkanı iken Nemrud onunla savaş-
                                                                                         de onun bu durumuna ya alışmış veya inanmış gibi görün-
                                                  61
           mış ve onu devirerek yerine kral olmuştur.  Hz. Nuh’un oğul-
                                                                                         düğü anlaşılmaktadır. Nitekim rivayetlere göre Nemrud, ilk
           larından Ham’ın soyundan geldiği tahmin edilen Nemrud’un
                                                                                         taç giyen,  kendini insanlardan üstün gören/kibirlenen,  ilk
                                                               62
           yaşadığı zamanda dünya lideri olduğu iddia edilmiştir.  Ta-
                                                                                         defa  tanrılık  iddiasında  bulunan  ve  Allah  yerine  kendisine
           beri, bazılarının onun Dahhak olduğunu söylediğini belirtmiş
                                                                                                                                       65
                                                                                         tapınılmasını  isteyen  kişi  olarak  tanınmaktadır.   Rivayete
           ve Süleyman b. Davud, Zülkarneyn, Buhtunnasır gibi dünyaya
                                                                                         göre; dünya çapında dört güçlü kraldan birisi olup saltanatı
                                                    63
           hükmeden hükümdarlar arasında saymıştır.
                                                                                         dört yüz sene sürmüştür. Hz. İbrahim onu tevhit inancına ve
           Tarihte güç ve otorite sahibi kralların, devlet başkanlarının                 Allah’a imana davet ettiğinde azgınlığı, sapkınlığı ve cehaleti
           sahip  oldukları  imkânlara  güvenerek  bazı  davranış  bozuk-                galip gelerek onunla tartışmaya girmiş, iman etmeye yanaş-
           lukları sergiledikleri, devleti kendi mülkü gibi kabullendik-                 mamış, kendisinin Tanrı olduğunu, Allah’ın sıfatlarının ve gü-
           leri,  bütünüyle  tebaayı  kendi  kulları,  köleleri/hizmetçileri             cünün kendisinde bulunduğunu iddia etmiştir. 66
           gibi gördükleri, bu çerçevede halka zulmettikleri hatta ken-
                                                                                         Hz.  İbrahim’in  tevhit  mücadelesine  giriştiği  zamanlarda,
           dilerini tanrı gibi zannettikleri görülmüştür. Bu türden dav-
                                                                                         Nemrud  ve  onun  yönetiminde  bulunan  insanlar,  inançları
           ranış bozuklukları sergileyen ve kendini Tanrı yerine koyan
                                                                                         yönünden onları eleştiren Hz. İbrahim’e çok büyük baskılar
           insanlardan biri de Nemrud’tur. Firavunlardan önce yaşadığı
                                                                                         yapmış, şiddet uygulamış ve yaşama hakkını kendisine çok
           tahmin edilen Nemrud zamanında, kralların kendilerini Tanrı                   görmüştür. En sonunda o, ateşe atılarak yakılmak istenmiş
           gibi görmeleri bir inanış şekli olarak bulunmalı ki, onun uy-                 ve Cenab-ı Allah’ın yardımıyla ateş çukuru bir gül bahçesine
           gulamalarından toplumun sanki rahatsızlık duymadığı hisse-                    dönüşmüş  ve  oradan  kurtulmuştur.  Hz.  İbrahim,  kendisine
                                                                                         hicret  emri  verildiğinde,  ikna  edemediği  toplumundan  ve
                                                                                         kendisine  yaşama  hakkı  verilmeyen  bu  topraklardan,  baba
           60   Saffat, 37/85-87.
                                                                                         ocağı  vatanından  ayrılmaya  mecbur  kalmıştır.  Onun  hicret
           61  Şihava, s. 2/123. Tevrat’ta Hz. İbrahim’in Ur şehrinden çıkışı sırasında hü-
              kümdar bulunan Sinear kralı veya Babil Nemrud’u Amrafel diye zikredilen    ederek vatanından ayrılmasından sonra Nemrud, yakalanıp
              ve onu ateşe attıran kişinin Hammurabi olması muhtemeldir. (Çağatay, s.    geri getirtilmesi için çok çaba harcamış fakat bundan bir so-
              5.) Hz. İbrahim’in Mısır’a gidişinin XII. Firavun sülalesi (MÖ 2000-1787)
                                                                                         nuç alamamıştır.
              zamanına tesadüf ettiği kabul edilirse, Hammurabi ile Hz. İbrahim’in çağ-
              daş olmaları mümkün olabilir. (Çağatay, s. 83.)
           62  Vani, s. 118.                                                             64   Havva, s. 2/146.
                                                                                         65   Şihava, 2/123.
           63  Taberi, s. 1/233-234; Bernhard Heller, “Nemrud”, İslam Ansiklopedisi, İs-
              tanbul, 1970, s. 9/193.                                                    66   İbn Kesir, Kısas, s. 1/128; Kur’an Yolu, s. 1/408-409.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41