Page 39 - Hz_ibrahim
P. 39
36 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 37
69
Kur’an-ı Kerim, Tanrılık iddiasında bulunan bu kişinin hayatı onları yenilip çiğnenmiş ekine çevirdi.” Benzer şekilde Lut
70
hakkında bilgi vermeden Hz. İbrahim’le yaptığı tartışmadan kavminin de pişirilmiş taşlarla helak edildiği düşünülürse,
söz etmektedir. Bu konulardaki boşluklar tarihi rivayetlerle Nemrud’un ölümüyle ilgili nakledilen rivayetin gerçekleşmiş
doldurulmaktadır. Nemrud’un ölümüyle ilgili olarak şöyle bir olması kuvvetle muhtemeldir. Ayrıca Kur’an-ı Kerim’de bir ib-
rivayet aktarılmaktadır: Yanında kimse olmadığı bir sırada ret olması ve ders çıkarılması amacıyla insanların uzun yıllar
insan suretine giren bir melek ona gelerek, “Ey Melun! Helak uyutulduğu ve firavun örneğinde olduğu gibi ölüsünün yıl-
71
72
olma vaktin geldi! Allah’a iman et.” dedi. Fakat Nemrud onun larca çürümeden bekletildiği hiçbir yoruma mahal bırakma-
73
teklifini reddetti. Melek bunu iki kere tekrarladı ve her sefe- yacak kadar açık bir şekilde ifade edilmektedir.
rinde olumsuz cevap aldı. Melek üçüncü gelişinde, “Ordunu
Burada başka bir hususa daha işaret etmek gerekir ki o da
topla, Allah sana ordularından birini gönderecek.” dedi. Melun
74
Kur’an-ı Kerim’de örnek olarak verilen sinek örneğidir. Bu
sabahleyin silahlı ve teçhizatlı ordusuyla birlikte çöle çıktı.
örnekler, genellikle inkârcıların ve gücünün her şeye yettiğini
Güneş doğarken Allah onların üzerine bir sivrisinek sürüsü
sananların, Allah’ın kudretini görmezden gelmeleri veya yok
gönderdi. Bunlar ufku kapladı ve güneş ışıklarını perdeledi-
saymaları üzerine verilmiştir. İşin yaratılış konusu başka bir
ler. Sonra askerlerin kanlarını emip etlerini yemeye başladı-
husustur. Bütün insanlar bir araya gelip sivri türünden olan
lar. Orada askerlerin yalnızca çıplak kemikleri kaldı. Sinekler-
veya olmayan bir sineği şekillendirmeye, onun için gerekli
den biri melunun burun deliğinden içeri girdi. Melun mağlup
olan ağız, burun, el, ayak, mide ve dışkı yerini düzenlemeye
ve ezilmiş vaziyette yüzüstü uzandı. Dört yüz yıl bu şekilde
çalışsalar güç yetiremezler. Yeryüzü hükümdarları, sivrisi-
kaldı. Zaten daha önce nimetle bezeli kudretli ömrü de dört
neğin minyon oluşundan doğan bu fevkaladeliğini görmeye
yüz yıl idi. Yanına giren herkes -isteğe binaen- sinek beyni-
tenezzül etmemiş, ona sadece küçümseme nazarıyla bakmış-
ni tahriş etsin diye çekiçle beynine vururdu. Dört yüz yıl da
75
lardır. Nemrud’un ölümüyle ilgili aktarılan bu rivayet her ne
bu şekilde işkence görerek yaşadı, sonra da Allah’ın gazabı-
kadar Kur’an-ı Kerim’de bulunmasa da, Cenab-ı Allah’ın, için-
67
na uğradı. İbn Kuteybe, Nemrud’un benzer şekilde helak
olduğunu fakat dünyadaki azap süresinin kırk yıl olduğunu
69 Fil, 105/1-5.
68
söylemektedir. 70 Hud, 11/82; Hicr,15/74.
71 Kehf, 18/10-12, 21-25.
Kur’an-ı Kerim’de, Kâbe’yi yıkmaya gelen Ebrehe komutasın-
72 Yunus, 10/92.
daki Hıristiyan askerlerin başına gelenler Nemrud’un ölümü
ile benzerlik arz etmektedir: “Rabb’in fil sahiplerine neler etti, 73 “Yahut görmedin mi o kimseyi ki, evlerinin duvarları çatıları üzerine çök-
müş (alt üst olmuş) bir kasabaya uğradı; ‘Ölümünden sonra Allah bunları
görmedin mi? Onların kötü planlarını boşa çıkarmadı mı? On- nasıl diriltecek acaba!’ dedi. Bunun üzerine Allah onu öldürüp yüz sene
ların üstüne ebabil kuşlarını gönderdi. O kuşlar, onların üze- bıraktı; sonra tekrar diriltti. Ne kadar kaldın? dedi. ‘Bir gün yahut daha az.’
dedi. Allah ona: ‘Hayır, yüz sene kaldın. Yiyeceğine ve içeceğine bak, henüz
rine pişkin tuğladan yapılmış taşlar atıyordu. Böylece Allah bozulmamıştır. Eşeğine de bak. Seni insanlara bir ibret kılalım diye (yüz
sene ölü tuttuk, sonra tekrar dirilttik.) Şimdi sen kemiklere bak, onları na-
sıl düzenliyor, sonra onlara nasıl et giydiriyoruz,’ dedi. Durum kendisince
anlaşılınca: ‘Şimdi iyice biliyorum ki, Allah her şeye kadirdir,’ dedi.” (Baka-
67 Vani, s. 156. ra, 2/259)
74 bk. Bakara, 2/26; Hac, 22/73.
68 Ebu Muhammed Abdullah b. Müslim İbn Kuteybe, El-Mearif, Daru’l-Mea-
rif, 1981, s.31. 75 Maturîdî, s. 1/796.