Page 42 - Hz_ibrahim
P. 42
40 Prof. Dr. Mustafa ERDEM Hz. İBRAHİM 41
86
Hz. İbrahim, Süryanice konuşulan bir coğrafyada doğup bü- önde gelenlerine bu rüyayı yorumlatmıştır. Onlar bu yılda
yüdüğü, yaşadığı için kültürel ve sosyal ortama uyarak önce- ülkesinde doğacak bir çocuğun halkın dinini değiştireceğini,
leri Süryanice, fakat sonradan İbranice konuşmuştur. 82 onun ölümüne ve saltanatının yıkılmasına yol açacağını söy-
87
lemiştir. Müslüman tarihçilerin rivayetlerine göre ise; kâhin
Hz. İbrahim, içinde yaşadığı toplum Nemrud’a ve putlara ta-
pıyor olmasına rağmen hiçbir zaman onlara benzememiş ve veya müneccimler o sene bölgede doğacak İbrahim adında
Hz. Nuh’un dini üzere yaşamıştır. İkisi arasında Hz. Hud ve Hz. bir çocuğun halkın dinini değiştireceğini, Nemrud’un saltana-
Salih peygamberlerin de yaşadığı çok uzun bir zaman geçmiş, tına son vereceğini, putları kıracağını, Nemrud’a haber ver-
bu süre zarfında Ad ve Semud kavimleri işledikleri günahlar miştir. Müneccimlerin gördüğü rüyanın Nemrud’un gördüğü
ve içinde bulundukları sapıklıklar dolayısıyla helak olmuştur. rüya ile örtüşmesi üzerine o, hamile kadınları bir yere top-
Böylesine karanlık ve bunalımlı bir zaman diliminde yaşamış layarak doğacak erkek çocukların tamamının öldürülmesini
olmasına karşılık Hz. İbrahim, şirke düşmemiş, günahlara bu- ve erkeklerin eşlerinden ayrılmalarını emretmiş, kendisi de
laşmamış, asla tevhit/hanif inancından ayrılmamıştır. 83 bulunduğu şehirden başka bir yere taşınmıştır. Rivayete göre
Âzer sekiz yıllık evli olmasına karşılık henüz bir çocuk babası
Hz. İbrahim’in içinde doğduğu ve hayatının belli bir dönemini
olamamıştır. Çevrede bulunan herkes onun karısının kısır ol-
geçirdiği toplumda ve coğrafyada ruhlara inanan, ay, güneş ve
duğunu düşünmüştür. Dolayısıyla o Nemrud’un yasaklılar lis-
yıldızlara veya bunların yerdeki sembolü olan putlara tapan
tesinde yer almamıştır. Fakat bu sırada Hz. İbrahim’in annesi
insanlar yaşıyordu. Bu toplum, güneşi gökyüzündeki tanrıla-
rın en büyüğü, Baal putunu da yeryüzündeki en büyük Tanrı gebe kalmış, hatta o, bu durumu kocasından bile saklamıştır.
84
olarak kabul ediyor ona tapınıyordu. Onlar gök cisimlerinin Yapılan kontrollerde onun hamileliği tespit edilememiş veya
88
ve bunları temsil eden putların kendileri üzerinde etkin ol- o bir şekilde kendini korumuştur.
duğuna inanıyor, mevsimlerin, sıcak ve soğuğun, gece ve gün-
Bu süreçte hamile olduğu bilinemediği için Âzer’in karısı tu-
düzün putların eseri olduğunu düşünüyordu. Bundan dolayı
tuklanmamıştır. Bunun üzerine Âzer, hamile karısını Kufe ile
putlarla yıldızlar arasında doğrudan bir ilişki kurulmakta,
puta tapıcılığın çeşitli sebeplerden dolayı yıldızlara inanışla 86 İbn Kesir, Kısas, s. 166; Astroloji ilk defa Ham’ın soyundan gelen Nemrud
başladığı söylenmektedir. 85 b. Kenan zamanında ortaya çıkmıştır. Halk astrolojiye büyük ilgi duymuş,
astrologlar güneş ve ay tutulmasının cetvelini çıkarmıştır. Astrologların
Nemrud, saltanatı sırasında rüyasında ışığının ay ve güneşi reisinin Nabtîn adında birisi olduğu söylenmiştir. İlk horoskop bu münec-
cimler tarafından hazırlanmış, yükselen yıldızlar, on iki burcun konumları
bastıran bir yıldızın doğduğunu görmüş ve bundan son de-
ve özellikleri tespit edilmiştir. Halk müneccimlerin gaybı kesinlikle bildik-
rece korkmuştur. Çevresinde bulunan sihirbaz ve kâhinlerin lerine inanmıştır. Onlara göre Allah kâinatı yaratmış, daha sonra unsurlar
âlemi veya âlem-i kevnü fesat denilen süfli âlemde işlerin akışını ve çekip
çevirmeyi yedi gezegene, birinci, ikinci, üçüncü derecelerden sabit geze-
genlerin en önde gelenine, daha doğrusu asla görülmeyen sabit yıldızla-
ra havale etmiştir. İnsanlar, yeryüzünde vuku bulan iyilik ve kötülükleri
82 Köksal, Peygamberler Tarihi, 1/160-161. yıldızlardan bilmiştir. Yıldızların irade ve kudretleri olduğuna inanmıştır.
83 Saffat, 37/83-87; Mehmed Vehbi, Hülasatü’l-Beyan Fi Tefsiri’l-Kur’an, İs- Böylece onlar Allah’ı devre dışı bırakmış ve onlara tapınmıştır. (Vani, s.
tanbul, 1969, s. 12/4723; Sahihi Buhari Muhtasarı, s.7/85. 108-109.)
84 Kur’an Yolu, s. 4/157. 87 Vani, s. 109.
85 Mahmud, 141; Hadislerle İslam, Heyet, Ankara, 2014, s. 6/41. 88 Nergis, s. 10.